Canvi de model de l’atenció a les urgències a domicili de nits i festius a Barcelona

Història d'un servei que estava concertat amb una empresa privada de lucre i passa a ser atès per la mateixa Atenció Primària de l'ICS demostrant que "sí que es pot" i que a més es fa amb major qualitat i integrat dins del Sistema Públic

Josep Martí
 
 

La informació d’aquest article va ser donada en una jornada recent del CatSalut sobre l’atenció a les urgències a Barcelona. Des de feia molts anys el servei d’atenció a les urgències a domicili de nits i festius a Barcelona estava externalitzat a empreses privades de negoci i sense coordinació amb la resta del Sistema Públic. Els representants de l’ajuntament de Barcelona al Consorci Sanitari de Barcelona varen plantejar, el 2016, que aquest servei seria millor integrar-lo en les funcions de l’Atenció Primària de l’ICS. El concert privat vencia en dates properes i dins de “l’aparell” del CatSalut vàrem trobar resistències, dient: això és difícil, els professionals no volen fer aquestes guàrdies i altres, al final es va aprovar una moratòria (amb pròrroga del concert) d’uns mesos i es va portar el tema a l’òrgan tècnic de Primària de Barcelona (format en majoria per professionals de la Primària, ICS i altres).

El resultat va ser que l’àmplia majoria dels professionals opinaren que la proposta era molt interessant i factible i a partir d’aquí es va encarregar a l’ICS, el SEM i el CSB que presentessin un pla d’internalització pública d’aquest servei.

El 2 de novembre del 2016 el servei, donat per la Primària de l’ICS va començar, segons el Pla amb els criteris de:

  • Provisió pública
  • Integració al Sistema a partir de l’Atenció Primària
  • Millora de la qualitat assistencial
  • Continuïtat assistencial amb coordinació amb cada equip de Primària
  • Registre de la visita a l’e-CAP i a la HC3 (història clínica del sistema públic) de manera que el metge de família rebia l’endemà al matí un avís de la visita urgent del seu pacient.
  • Atenció proactiva, prevenció de les cronicitats i reiteració de visites

Un any després, aquest servei ha realitzat 44.613 visites a un total de 34.956 pacients diferents (una mitjana de 106 visites per dia, unes 70 entre setmana, 161 els dissabtes i 194 els diumenges) d’aquests pacients 8.854 eren crònics complexos. Es van detectar 122 pacients amb més de 9 visites en aquest any i d’altres també amb vàries visites el què ha portat que el servei s’ha plantejat la pro activitat que quan passen de tres visites per pacient es notifica i es programa en el seu equip de Primària per fer un seguiment de la cronicitat.

Aquest servei té un pressupost dins de l’ICS d’uns 2.105.000 d’euros amb uns 60 professionals fixes (metgesses, administratius, auxiliars/conductors) més els professionals, metgesses i infermeres, que roten fen guàrdies en el servei, amb dues estacions de sortida a la ciutat quan el SEM els avisa de la urgència, amb cotxe del sistema i tablet per omplir la història clínica que l’endemà el metge de família llegirà.

Aquesta història ens mostra almenys dues coses: que amb forta voluntat política i implicació dels professionals “sí que es pot” desprivatitzar un servei (que no comporta quedar-se amb patrimoni molt costós) i que fer-ho, integrat en el sistema públic, dóna millor qualitat, satisfacció i eficiència.

Josep Martí
Sobre Josep Martí

Josep Martí Valls va néixer a Barcelona l’any 1943. Es va llicenciar en Medicina i Cirurgia a la Universitat de Barcelona l'any 1969. El 1980 va esdevenir doctor en Medicina i Cirurgia, per la UAB. Ha estat metge assistencial de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron. Del 80 al 86 va ser el Delegat de Serveis de Sanitat i Medi Ambient de l'Ajuntament de Barcelona. Del 2000 al 2006 va ser el director assitencial de l'Hospital Universitari Vall d’Hebron. A més és soci fundador del CAPS i membre fundador de la Marea Blanca de Catalunya. Més articles

4 Comments en Canvi de model de l’atenció a les urgències a domicili de nits i festius a Barcelona

  1. Suposo que pagant sous de merda, com sempre.

  2. Antoni Ferret // 27/07/2018 en 11:55 // Respon

    Molt i molt bé. Gràcies a l’Ajuntament.

  3. Paco Crespo // 27/07/2018 en 21:11 // Respon

    Els serveis publics s’han de gestionar per entitats publiques. Prou fuites de diners de tots cap a empreses privades.
    Aplaudeixo el canvi al servei d’urgències i proposo que es prengui com a exemple.
    Separació total de lo Públic i lo privat. La barreja va en detriment de l’erari public.

  4. Eva Frías // 30/07/2018 en 13:02 // Respon

    Enhorabona Joan Pons i Rafa Ruiz! Molt Bona Feina!!!!!

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*