CCOO afirma que el brot de gastroenteritis ha de ser tractat com accident laboral

L'organització afirma que totes les despeses causades per la intoxicació han de cobrir-les les mútues d'accidents de treball de les respectives empreses

Tomeu Ferrer
 
 
 
CCOO assegura que el brot de gastroenteritis és accident laboral / (Wikimedia Commons)

CCOO assegura que el brot de gastroenteritis és accident laboral / (Wikimedia Commons)

Aquest és un article publicat a El Diari del Treball

Loly Fernández, responsable de salut laboral de CCOO, i José Cachinero, secretari d’acció sindical i política sectorial, es van referir aquest dilluns al brot de gastroenteritis que ha afectat milers de treballadors a Catalunya.

Els dos responsables sindicats s’han manifestat satisfets que la Generalitat hagi donat per tancat el cas, que ha afectat 4.136 persones de 381 empreses ubicades en diferents municipis de les demarcacions de Tarragona i Barcelona. Concretament, 154 afectats de 47 empreses de la unitat de vigilància epidemiològica de Tarragona; 85 afectats de 44 empreses de la unitat de Barcelona-Nord Maresme; 825 de 51 empreses de la unitat del Vallès Oriental i del Vallès Occidental; 2.194 de 151 empreses a la ciutat de Barcelona notificats per l’Agència de Salut Pública de Barcelona; 55 afectats de 19 empreses de la Catalunya Central, i 823 de 69 empreses de la unitat de vigilància de la regió Sanitària de Barcelonès Sud, segons Salut Pública de la Generalitat.

Des de CCOO s’ha volgut fixar posició perquè els afectats tinguin clar què fer. Així, Fernández ha explicat que “qualsevol problema que es produeix en l’entorn del lloc de treball, tant si causa baixa com si no, té la qualificació d’accident laboral”. Això vol dir totes les despeses que afectin les persones que han patit el problema de salut i han hagut de ser ateses sanitàriament, o han faltat a la feina, o han hagut de medicar-se, comunicades per les respectives empreses a les seves mútues d’accidents i aquestes entitats s’han de fer càrrec de l’import econòmic que tot plegat impliqui.

Si aquestes atencions sanitàries no es comuniquessin com a accidents laboral i passessin a ser comptabilitzades com malaltia ordinària, per exemple, els afectats no cobrarien el primer dia de baixa i a partir del segon rebrien el 75% de la base reguladora, mentre que si es declara com incapacitat temporal fruit d’un accident, es manté el salari al 100% des del primer dia, han indicat.

Per aquest motiu, CCOO ha donat instruccions als seus delegats de prevenció i salut laboral perquè vigilin el compliment de la norma en les respectives empreses.

“Nosaltres també farem una comprovació cas per cas perquè no voldríem que aquesta situació acabés repercutint econòmicament sobre el sistema públic i tampoc en l’economia dels treballadors, ha dit Cachinero”.

El sindicat també ha alertat que als treballadors afectats no els hi cal cap mena de procés judicial ad-hoc per recuperar els perjudicis econòmics que els ha provocat la intoxicació pel que fa als seus drets laborals. Altra cosa és si qui es consideri afectat per l’empresa andorrana envasadora de la marca Eden vol denunciar-la.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*