Dia Internacional del Ciberbullying, 2 de maig 

El 9% dels alumnes de l’ESO pateix ciberassetjament

L'estudi realitzat per metgesses de la CAMFiC també ha detectat que un 3% de l'alumnat és agressors habitual i que un 1,5% dels participants desenvolupaven el rol d'agressor i víctima alhora

Redacció
 
 
 
 El ciberassetjament present en un 9% dels alumnes de l’ESO / iStock

El ciberassetjament present en un 9% dels alumnes de l’ESO / iStock

Professionals d’atenció primària han realitzat un estudi per estimar la presència de ciberassetjament entre els estudiants de primer a quart d’Educació Secundària Obligatòria (ESO). Les autores del treball són metgesses de primària, sòcies de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC), i infermeres de família que treballen amb elles a l’Institut Català de la Salut.

Els resultats mostren que el 9% de l’alumnat és víctima habitual d’assetjament a través de mitjans digitals i un 3% n’és agressor habitual. L’estudi també conclou que el fet de ser víctima augmenta les possibilitats de convertir-se en agressor, de fet un 1,5% dels participants desenvolupen aquests dos rols alhora.

“El fàcil accés a les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) i l’increment del seu ús per part de les noies i nois adolescents han fet que augmenti aquest tipus de bullying que utilitza els mitjans digitals per fer mal intencionadament i de manera repetida, i que té una gran repercussió en la salut.”, expliquen la Viviana Bazante, l’Àngels Casaldàliga i la Miriam Pla, sòcies de CAMFiC, i la Laura Domínguez i la Patricia Gonzalez.

En l’estudi de recerca, que es va dur a terme durant el curs 2017-2018, han participat 574 noies i nois, d’entre 11 i 17 anys, alumnes de quatre centres educatius de la ciutat de Manresa. A més de determinar la prevalença del ciberassetjament en aquest entorn escolar, el treball tenia com a objectiu analitzar la seva relació amb factors com les característiques demogràfiques, la quantitat d’hores d´ús de noves tecnologies (TIC) i l’autoestima de les noies i nois adolescents. Per fer-ho, es van realitzar una sèrie d’enquestes validades que els participants van respondre anònimament.

En l’anàlisi dels resultats, les investigadores han observat que hi ha una relació entre les hores que els nois i noies passen connectats i la possibilitat de convertir-se en assetjador. “A partir de les quatre hores d’ús de les TIC el risc de ser agressor es quadruplica (1,5% vs 6,2%)”, concreten les investigadores.

El nivell d’autoestima, és també un factor de risc, en aquest cas de patir assetjament digital. “Els resultats mostren que el 25% de les víctimes habituals tenen baixa autoestima, i un 7% la tenen entre mitjana i alta”, apunten les metgesses de família de CAMFiC.

En les seves conclusions les investigadores destaquen: “Aquest estudi intenta donar resposta a les percepcions dels professionals i la comunitat educativa sobre l’existència del ciberassetjament entre adolescents, i que serveixi com a base científica per fer nous estudis i dissenyar intervencions que puguin donar eines als educadors i als professionals de la salut per fer front al ciberassetjament”.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*