Familiars denuncien la manca de personal a la residència pública del Bon Pastor a Barcelona

Els familiars denuncien menys recursos des que la residència del Bon Pastor va canviar de gestora fa un any. El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies assegura que s'està fent un seguiment perquè l'organització s'adeqüi als estàndards de qualitat sol·licitats

Blanca Blay
 
 
 
El Centre residencial del Bon Pastor, a Barcelona / ROBERT BONET

El Centre residencial del Bon Pastor, a Barcelona / ROBERT BONET

La manca de recursos al centre residencial públic Bon Pastor, a Barcelona, està perjudicant la qualitat assistencial. Aquesta és la principal denúncia que fan els familiars dels residents. “Era un centre modèlic, fins i tot parlàvem del ‘bombó del barri’ per referir-nos a ell”, diu Antonia Almenzar, representant de les famílies en el Consell de Participació del Centre. Explica, per exemple, que en el torn de nit s’ha reduït el personal de 4 persones (una per planta) a 3, que han d’estar pendents dels 92 usuaris que hi pernocten. El fet que no hi hagi una persona per planta dificulta la supervisió dels residents, molts d’ells amb un alt grau de dependència.

“Ens consta que hi ha hagut incidències, usuaris amb un alt grau de dependència que han trigat a rebre l’atenció perquè no els han vist”, afegeix. “Una nit eren només dues persones”, recorda aquesta familiar, que també denuncia que les ràtios de personal no sempre es compleixen, ja que quan hi ha una baixa es triga dies a substituir al treballador. De fet segons Almenzar, és gràcies a l’esforç de les treballadores que l’atenció no es veu més afectada.

Una d’elles, que prefereix no revelar la seva identitat, comparteix la visió de Almenzar. “Tenim molta càrrega de treball i la gent té més dependència ara que fa sis anys. Una atenció directa i personalitzada no es pot fer”, assegura. “Necessitem més personal i més recursos”, retreu aquesta treballadora a l’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials (ICASS).

L’equipament, inaugurat el 2011 i amb 92 places de residència i 28 de centre de dia, va ser gestionat durant els primers sis anys per una fundació privada sense ànim de lucre, la Fundació Vella Terra. L’any passat el concurs per adjudicar el nou contracte el va guanyar la UTE formada per OHL Ingesan (filial de la constructora OHL) i Asproseat, que va obtenir la puntuació més alta d’entre les setze empreses que es van presentar així com també l’oferta econòmica més avantatjosa.

Tant la treballadora contactada com Almenzar coincideixen a posar en valor la bona voluntat del director del centre però lamenten la manca de recursos i destaquen que el fet que la seu estigui a Madrid retarda qualsevol procés com tramitar una substitució.

Asproseat i OHL: 5 residències a Barcelona

Des del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat i OHL asseguren que el nombre de treballadors que tenen és el que està estipulat en el plec. Amb tot, després d’una inspecció realitzada l’1 de març, fonts del departament indiquen que juntament amb la gestora estan treballant perquè millorin l’organització del servei: “Proposem un reforç de personal puntual, organitzar els quadrants de manera diferent”, asseguren. Les mateixes fonts apunten que “s’està fent un seguiment especial perquè l’organització s’adeqüi als estàndards de qualitat que es demanen”. Des de la Direcció General de Protecció Social, asseguren que “estan buscant una data” per trobar-se amb l’Associació de Veïns del Bon Pastor.

Com a representant de les famílies Almenzar demana que s’estableixin les dotacions necessàries per a un bon servei i cura de la gent gran. “Es mereixen una vida digna i rebre les cures i atencions necessaris”, diu. Per la seva banda des d’OHL es limiten a dir que OHL Ingesan “treballa contínuament per a la millora de la qualitat assistencial”.

L’any passat Asproseat i OHL van guanyar també el concurs públic per gestionar la nova residència pública i centre de dia Alchemika, al Clot. L’adjudicació va despertar malestar entre els veïns i les veïnes, que després de 13 anys reivindicant un centre d’aquest tipus al barri, lamentaven que fos adjudicat a una empresa amb ànim de lucre com és OHL. A més del centre de Bon Pastor i Alchemika també porten la gestió compartida de tres centres més: el de Mossèn Vidal i Aunós, el de Bertran i Oriola i del Molí.

Segons dades facilitades pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, a Barcelona hi ha 256 residències de gent gran, de les quals 25 són públiques i la resta d’iniciativa mercantil o d’iniciativa social. Amb tot, cal tenir en compte que moltes residències privades compten amb places públiques. De les 25 residències públiques a la ciutat, 17 estan donades a gestió i d’aquestes 7 són gestionades per entitats sense ànim de lucre, 7 més són UTE formades per una entitat mercantil amb una entitat sense ànim de lucre i 3 són gestionades per una empresa mercantil.

Més queixes en altres residències

Els veïns del barri del Bon Pastor reclamaven la necessitat d’una residència al barri des de feia 20 anys però des que aquesta unió temporal d’empreses gestiona el centre els familiars han notat canvis importants que, diuen, perjudiquen l’atenció de la gent gran.

Fonts de l’Ajuntament de Barcelona apunten a aquest mitjà que el consistori “ha pogut constatar l’existència creixent de queixes de familiars de persones residents en algunes residències de la ciutat, una realitat que ha transmès als responsables de la gestió dels centres i que observa amb preocupació”. Tot i que no detallen de quins centres es tracta les mateixes fonts asseguren que no són queixes exclusives del Bon Pastor.

“Confiem que es facin les auditories internes corresponents per comprovar que el servei es dóna segons els nivells de qualitat adequats i, en cas que no sigui així, que es prenen les mesures correctores necessàries”, afegeixen les fonts municipals.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*