La rehabilitació ambulatòria i domiciliària a Barcelona: un exemple més d’ineficiència, il·legalitats i paràlisi política

La paràlisi política del govern, primer imposada des de Madrid, i en els darrers mesos per inoperància pròpia, pressions dels interessos privats i manca de voluntat política, fan que seguim gastant recursos públics d’una manera ineficient, sense qualitat i d’una manera il·legal

Josep Martí
 
 

El Servei Català de la Salut destina cada any més de 9 milions d’euros a empreses privades amb ànim de lucre que presten serveis de rehabilitació a Barcelona.

Arran de la denúncia d’algun sindicat i un mitjà de comunicació, la Seguretat Social va obrir un expedient, fa 4 anys, i va sancionar a una de les empreses privades per un frau en aquest sector. Quatre districtes municipals, a petició de les entitats ciutadanes, han aprovat mocions perquè s’estudiï la rescissió d’aquests contractes privats.

La Marea Blanca a través de la SAP Muntanya va denunciar també aquesta externalització de serveis i la seva corrupció, va liderar una recollida de 5.000 signatures i va presentar a diversos Consells de Salut de districtes i a dos Plenaris de districtes municipals, en els quals es va aprovar, una demanda de rescissió d’aquestes contractes amb empreses privades amb lucre

Per altra banda la comissionada de Salut de l’Ajuntament, ha demanat reiteradament en els òrgans de direcció de CSB, avançar en la construcció d’un model públic de prestació d’aquests serveis, nou model totalment públic, més eficient, amb una millor qualitat, integrat a l’Atenció Primària i amb continuïtat assistencial.

Avui el model públic ja està fet, el liderarà l’Atenció Primària: és viable econòmicament i factible de prestar servis amb els equipaments públics ja existents a la ciutat Els representants de l’ajuntament de Barcelona al Consorci Sanitari de la ciutat (CSB) porten més de dos anys exigint al CatSalut d’aplicar aquest nou model organitzatiu i públic dels serveis de Rehabilitació ambulatòria i domiciliaria i d’acord amb la llei d’Ordenació Sanitària de Catalunya. Aquests serveis estan actualment externalitzats a empreses privades amb lucre en un 55,8%. El nou model proposat és totalment factible donat els 9.100.000 euros (any 2016) que ara es donen a empreses privades amb lucre (empreses no integrades funcionalment en el Sistema, amb qualitat posada en qüestió i denunciades en vàries ocasions per motius laborals i de corrupció). Aquests serveis haurien de donar-los i poden fer-ho els proveïdors públics de la ciutat.

En diverses Comissions Permanents de CSB: juliol i octubre del 2016, febrer i abril de 2017, va ser tractat i analitzat aquest tema, aportant propostes. Com que no va tirar endavant les propostes, el juliol de 2017 l’ajuntament ho va denunciar en un comunicat de premsa (amb una anàlisi del tema i propostes de millora).

El febrer del 2018 els serveis jurídics de l’ajuntament fan un informe sobre la legalitat i la viabilitat de la proposta d’internalitzar els serveis a les entitats sanitàries públiques de la ciutat, que actualment són 15 les que ja estan prestant part dels serveis de Rehabilitació amb un pressupost del 44% dels 16 milions anuals.

Han passat més de dos anys, la Gerència del CSB ha anat contractat alguns d’aquests serveis marginals a proveïdors públics del territori però sense revertir les externalitzacions concertades a empreses privades amb lucre i no integrades en el Sistema, i per tant ens gastem més recursos d’una manera ineficient, amb menys qualitat pels professionals i els ciutadans, i de manera il·legal segons la llei catalana d’ordenació sanitària i la Normativa Europea de contractació pública. Aquesta diu: Si l’administració pública pot donar els serveis amb les seves entitats pròpies (empreses i consorcis públics) no ha de treure aquests serveis a concurs a privats. Mentre falten recursos per altres nivells assistencials.

Recentment, el grup parlamentari dels Comuns, ha presentat aquesta qüestió a la Consellera de Salut (el 27 de febrer) i aquesta li respon que està d’acord en el fet que s’ha fet malament, que cal un nou model (que no sap que ja existeix) i que més endavant es mirarà d’implantar si no hi ha impediments legals (?)

Total, la paràlisi política del govern, primer imposada des de Madrid, i en els darrers mesos per inoperància pròpia, pressions dels interessos privats i manca de voluntat política, fan que seguim gastant recursos públics d’una manera ineficient, sense qualitat i d’una manera il·legal.

Josep Martí
Sobre Josep Martí

Josep Martí Valls va néixer a Barcelona l’any 1943. Es va llicenciar en Medicina i Cirurgia a la Universitat de Barcelona l'any 1969. El 1980 va esdevenir doctor en Medicina i Cirurgia, per la UAB. Ha estat metge assistencial de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron. Del 80 al 86 va ser el Delegat de Serveis de Sanitat i Medi Ambient de l'Ajuntament de Barcelona. Del 2000 al 2006 va ser el director assitencial de l'Hospital Universitari Vall d’Hebron. A més és soci fundador del CAPS i membre fundador de la Marea Blanca de Catalunya. Més articles

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*