Les disfuncions visuals dificulten l’aprenentatge de la meitat dels infants catalans

Segons els experts, 1 de cada 3 casos de fracàs escolar és causat per un problema de visió i un estudi recent afirma que un 30% dels infants manifesten determinats símptomes, com manca de concentració, que mai s’arriben a relacionar amb la visió

Redacció
 
 
 
La meitat dels alumnes catalans podria tenir una disfunció visual que dificulta el seu aprenentatge. Aquesta ha estat la conclusió de la campanya Visió i Aprenentatge realitzada pel Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya (COOOC) al 2015 / Istock

La meitat dels alumnes catalans podria tenir una disfunció visual que dificulta el seu aprenentatge. Aquesta ha estat la conclusió de la campanya Visió i Aprenentatge realitzada pel Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya (COOOC) al 2015 / Istock

La meitat dels alumnes catalans podria tenir una disfunció visual que dificulta el seu aprenentatge. Aquesta ha estat la conclusió de la campanya Visió i Aprenentatge realitzada pel Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya (COOOC) el 2015. En aquesta, i amb el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, uns 400 òptics optometristes van realitzar cribratges visuals a més de 6.400 estudiants d’entre 11 i 12 anys en 197 escoles catalanes.

Aquell estudiant que no tingui una bona visió no podrà establir una correcta relació entre allò que veu, llegeix i/o escriu. Des del COOOC creuen que és important preocupar-se des de petits per la visió ja que el 80% de la informació arriba a través dels ulls.“Hi ha casos en què ens trobem amb infants o adolescents als qui no els agrada llegir o que es distreuen amb facilitat. Normalment, aquesta situació no s’associa a un problema visual. Tanmateix, la visió és un factor molt important a tenir en compte. Qualsevol interferència visual és un gran factor de risc en el fracàs escolar”, ha emfatitzat en un acte el president del Col·legi, Alfons Bielsa.

Els resultats de l’estudi han servit per realitzar un llibre que explica com cuidar la visió dels infants per millorar el seu aprenentatge. En l’acte de presentació del llibre, s’ha explicat que dins el Pla Interdepartamental i Intersectorial de Salut Pública (PINSAP) de la Generalitat s’enviarà un exemplar digital a les escoles i Centres d’Atenció Primària de Catalunya. Ho faran amb la voluntat que el llibre Cuida la visió i aprendràs millor. Protocol de salut visual sigui una guia per dotar professors, pares i mares i professionals de la salut d’unes pautes per detectar possibles problemes visuals relacionats amb l’aprenentatge. Des del COOOC apunten que les aules són el principal espai per sospitar de problemes visuals i amb aquest llibre volen donar un nou element per millorar la salut visual i l’aprenentatge dels menors i, així, reduir els casos de fracàs escolar.

1 de cada 3 casos de fracàs escolar és causat per un problema de visió

En els últims informes PISA, el número de fracassos escolars a Espanya supera la mitjana europea. Segons els experts, 1 de cada 3 casos de fracàs escolar és causat per un problema de visió i un estudi recent afirma que un 30% dels infants manifesten determinats símptomes, com manca de concentració, que mai s’arriben a relacionar amb la visió.

Altres símptomes d’alerta són, per exemple, errors en copiar paraules de la pissarra, mal de cap, ulls plorosos, coïssor, parpellejos constants i sensibilitat a la llum, apropar-se molt al paper, necessitar el dit com indicador al llegir, entornar o aclucar els ulls per mirar de lluny o de prop o errors en calcular distàncies. Per això, “l’escola és un bon lloc on detectar-los i posar-hi remei” i es recomana fer revisions completes a partir dels 3 anys almenys un cop l’any. “Amb una revisió optomètrica completa podem detectar i solucionar qualsevol disfunció visual”, defensa Bielsa.

Una de les il·lustracions que apareixen al llibre ‘Cuida la visió i aprendràs millor. Protocol de salut visual’ / COOOC

Davant aquesta realitat, el COOOC planteja que els òptics optometristes passin a formar part dels equips d’assessorament i orientació psicopedagògica (EAPS) que donen suport als professors i als alumnes amb necessitats educatives especials juntament amb psicòlegs, pedagogs, treballadors socials i fisioterapeutes.

Mentre no hi puguin treballar directament, el llibre, per una banda, pel que fa als educadors, tracta de mostrar els signes i/o símptomes que indiquen que un alumne té un problema visual i, alhora, donar unes pautes en relació a la postura, el mobiliari i la il·luminació a les aules. Per una altra banda, en relació als pares, també se’ls detalla la importància d’un bon descans i d’una bona nutrició i s’explica com poden adaptar-se o solucionar-se les disfuncions visuals, ja sigui amb ulleres, lents de contacte o a través de la teràpia visual.

Les pantalles a les aules contribueixen a la disfunció visual

En els últims anys, els ordinadors i altres pantalles digitals s’han introduït a les aules. La inclusió dels ordinadors als centres educatius ha provocat que els menors passin moltes hores davant les pantalles. De fet, s’associa l’increment del seu ús amb una proliferació dels casos de miopia. A les consultes optomètriques cada cop més s’està detectant el que es coneix com a Síndrome Visual Informàtica (SVI), que pot generar des de fatiga visual fins a irritació ocular o ulls secs per la disminució del parpelleig, expliquen.

El COOOC ofereix també en el seu llibre factors de prevenció per a l’ús de pantalles i remarca la importància de realitzar activitats a espais lliures. “La llum natural és un factor protector contra la miopia”, afirma Marta Fransoy, òptica optometrista especialista en Teràpia de l’Escolta i Visió Infantil i membre de la vocalia de Prevenció, Visió Infantil i Teràpia Visual del COOOC.

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*