L’homeopatia es beneficia d’una legislació especial que li permet comercialitzar sense demostrar eficàcia

Els EUA i Europa mantenen una normativa que autoritza a la indústria homeopàtica a vendre els seus productes encara que no tinguin validesa com a teràpia.

Teguayco Pinto
 
 
 
Un pot d'homeopatia / CC WerbeFabrik

Un pot d'homeopatia / CC WerbeFabrik

La Comissió Federal de Comerç nord-americà va anunciar a finals de novembre que exigirà a les companyies de productes homeopàtics que indiquin clarament en la seva etiqueta que “no hi ha evidència científica que doni suport les afirmacions de l’homeopatia” i que aquestes afirmacions “es basen en teories del segle XVIII que no són acceptades pels experts mèdics actuals”.

No obstant això, l’homeopatia, tant a Europa (i Espanya) com els EUA compta amb una legislació específica per poder vendre sense demostrar eficàcia. L’Administració d’Aliments i Medicaments (FDA) va arribar a un acord en 1988 amb la indústria homeopàtica segons el qual aquesta podia seguir venent els seus productes sempre que incloguessin en el seu etiquetatge que no havien estat avaluats per la pròpia agència.

En definitiva, es va fer una legislació especial perquè aquests productes puguin seguir venent-se com medicaments tot i no passar cap control. Segons les últimes dades disponibles (2007), l’homeopatia és un negoci que només als EUA supera els 3.000 milions de dòlars anuals.

A Europa, la venda d’aquest tipus de productes també està regulada gràcies a una legislació específica feta a mida de la indústria. La normativa europea estableix un “un procediment de registre simplificat especial per als medicaments homeopàtics que es comercialitzin sense una indicació terapèutica”.

Aquesta norma es troba inclosa en la legislació espanyola, que especifica que aquest tipus de productes no han de tenir “indicació terapèutica particular en l’etiqueta”, és a dir, que els productes homeopàtics no poden afirmar que estiguin indicats per a res en concret. No obstant això, la indústria acaba per colar aquestes indicacions utilitzant la frase “tradicionalment utilitzat per”.

Al final, aquests productes acaben arribant al mercat “sense una anàlisi prèvia de la seva qualitat, seguretat i eficàcia per part de l’Administració”, segons ha denunciat la Societat Espanyola de Farmàcia Familiar i Comunitària (SEFAC) en un comunicat. Aquesta societat científica, que agrupa més de 8.000 farmacèutics, “no està d’acord en el fet que s’autoritzi com a medicament cap producte sense indicacions terapèutiques aprovades” i assegura que la normativa europea “contradiu la pròpia naturalesa del medicament i pot generar confusió en la població”.

Comerç protegit

La decisió de l’agència de Comerç nord-americà s’ha endinsat així en un terreny en què la FDA no s’havia atrevit a intervenir, tot i que l’any passat va anunciar que s’estudiarien canvis en la regulació d’aquest tipus de productes. Tot i que la comissió no pot impedir que es venguin remeis homeopàtics com medicaments, obligarà la indústria a modificar l’etiquetatge dels seus productes introduint les dues frases abans citades.

Amb aquest moviment, la comissió està tractant de forçar a la FDA perquè imposi als productes homeopàtics els mateixos requisits reglamentaris que la resta de productes farmacèutics, cosa que l’Associació Americana de Farmacèutics porta demanant des de fa anys. Aquesta associació, la major i més antiga societat farmacèutica dels EUA, amb més de 62.000 membres, ha manifestat en diverses ocasions que dóna suport a la modificació de la Llei d’Aliments, Medicaments i Cosmètics perquè s’exigeixi a “els fabricants de productes homeopàtics que proporcionin evidències d’eficàcia i seguretat de tots els seus productes”.

La legislació nord-americana, que s’aplica tant a la publicitat com l’etiquetatge, “prohibeix els actes o pràctiques deslleials o enganyoses” i específicament “prohibeix la difusió d’anuncis falsos en el comerç de medicaments”. Segons assegura la comissió federal en un comunicat, en virtut d’aquestes disposicions, “les empreses han de tenir una base raonable per formular afirmacions sobre els seus productes”, cosa que les empreses d’homeopatia no poden fer, perquè no han demostrat la seva eficàcia.

La SEFAC no ha estat l’única societat científica a criticar l’actual situació dels productes homeopàtics. Dues de les principals societats farmacèutiques espanyoles han emès dos comunicats durant els últims mesos en què rebutgen la venda d’aquests productes com si fossin medicaments, malgrat que mai han demostrat la seva eficàcia.

El passat mes d’octubre la Societat Espanyola de Farmàcia Hospitalària (SEFH) assegurava que “els principis que sustenten l’homeopatia no són científics” i advertia que aquesta pseudomedicina “pot posar en risc la salut dels pacients si rebutgen o retarden tractaments sobre la seguretat i eficàcia hi ha evidències sòlides”. Pocs dies després, va ser la Societat Espanyola de Farmacèutics d’Atenció Primària (SEFAP) la qual va demanar que es “retirés la denominació de medicament” als productes homeopàtics.

Aquest és un article de eldiario.es