Vinyetes i cançons per a aprendre a pensar sobre la salut de forma crítica

Cada dia rebem informacions sobre tractaments que poden ser errònies i posar en risc la nostra vida. Com saber si són fiables? El projecte Decisions Informades en Salut, de la Col·laboració Cochrane, ensenya a nens i nenes a valorar aquestes afirmacions. És una inversió de futur

Montse León García, Pablo Alonso-Coello, Laura Martínez García
 
 
Nens i nenes llegeixen el còmic del projecte / IHC

Nens i nenes llegeixen el còmic del projecte / IHC

Has sentit alguna vegada que un ensurt és el millor per treure el singlot? Creus que una dent d’all cada matí en dejú és bo per a la salut? Estàs segur que els suplements de vitamines t’ajuden a combatre el cansament físic i mental

Cada dia escoltem i realitzem afirmacions sobre els efectes dels tractaments. Un ‘tractament’ pot ser qualsevol cosa que fem per a mantenir una bona salut o millorar-la. Per exemple, en aquest sentit, prendre un medicament, sotmetre’s a una operació, menjar o beure alguna cosa, fer exercici o utilitzar plantes medicinals són tractaments.

Moltes de les afirmacions sobre els efectes dels tractaments poden ser errònies, inadequades o poc fiables. Quan les persones prenen decisions basant-se en afirmacions sobre els tractaments poc fiables, o no actuen basant-se en les fiables, poden sofrir danys per a la seva salut i utilitzar recursos de forma inadequada. És per aquesta raó pel que hem d’aprendre a pensar de forma crítica sobre els tractaments i a prendre decisions informades en salut.

Què són les decisions informades en salut

Pensar de forma crítica sobre els efectes dels tractaments consisteix a fer-se preguntes i buscar respostes.

Quan escoltem una afirmació sobre els efectes d’un tractament, sempre ens hem de preguntar: En quina informació es basa aquesta afirmació?

Si la informació no és adequada (per exemple, si es tracta de l’experiència personal d’algú que utilitza el tractament), llavors l’afirmació és poc fiable.

Si la informació és adequada (per exemple, comparacions justes entre tractaments), llavors l’afirmació és fiable.

Prendre una decisió informada consisteix a comprendre la informació sobre un tractament i decidir si l’utilitzes o no. Quan decidim si utilitzem o no un tractament, sempre ens hem de preguntar: Quins són els beneficis i els riscos del tractament per a mi?

Com ensenyar als nens

El projecte Decisions Informades en Salut (Informed Health Choices, IHC), coordinat per Andy Oxman, té com a objectiu principal ensenyar a les persones a valorar les afirmacions sobre els tractaments i prendre decisions informades en salut.

El projecte IHC s’ha focalitzat en l’àmbit educatiu. El punt de partida són els nens d’educació primària de 10 a 12 anys d’un país amb baixos ingressos (Uganda).

El grup de treball del projecte IHC ha desenvolupat recursos didàctics per a ajudar els nens a comprendre les diferències entre afirmacions fiables i poc fiables sobre els tractaments, i a utilitzar la informació fiable per a prendre decisions informades en salut.

Els recursos didàctics inclouen un llibre, un quadern d’exercicis, una guia per als mestres, unes làmines d’activitats, un pòster i una cançó.

El llibre explica una història, narrada en format còmic, de dos germans, John i Julie, que coneixen a dos professors i investigadors en salut, la professora Comparación i el professor Justo. Els professors ensenyen a John i Julie:

  1. quines preguntes fer quan algú diu alguna cosa sobre un tractament;
  2. quines preguntes es fan els investigadors en salut per a descobrir més coses sobre els efectes dels tractaments; i
  3. quines preguntes fer quan decideixes si utilitzes o no un tractament.

Recentment s’ha publicat a The Lancet un assaig clínic en el qual es va avaluar l’efecte dels recursos didàctics del projecte IHC. En l’assaig es va assignar aleatòriament a 120 escoles d’Uganda o bé la intervenció amb els recursos (60 escoles, 76 mestres i 6383 nens) o bé la pertinença al grup control (60 escoles, 67 mestres i 4430 nens).

En l’assaig es va observar que els nens que van utilitzar els recursos, a diferència dels nens del grup control, van millorar la seva capacitat per a valorar les afirmacions sobre els tractaments.

Com ensenyar als nostres nens i nenes a pensar de forma crítica sobre la salut

Els recursos didàctics del projecte IHC han demostrat ser efectius en l’assaig realitzat a Uganda, però es desconeix si podrien ser útils en altres contextos. Diferents grups de treball, de més de 25 països, han mostrat interès a adaptar els recursos del projecte IHC al seu context.

El grup de treball del Centre Cochrane Iberoamericà (CCIb) – Institut de Recerca Biomèdica Sant Pau (IIB Sant Pau), coordinat per Laura Martínez García, està realitzant diferents estudis per a avaluar els recursos IHC en el nostre context.

Fins al moment, les activitats realitzades pel grup de treball del CCIb-IIB Sant Pau són la traducció i producció a l’espanyol dels recursos didàctics per a nens en educació primària; un estudi pilot per a explorar l’experiència dels nens i els mestres en utilitzar els recursos didàctics en tres escoles de Barcelona (en curs); l’avaluació, no formal, de les percepcions sobre l’ensenyament del pensament crític sobre la salut i sobre la implementació dels recursos didàctics del projecte IHC en el nostre context; i la difusió del projecte IHC.

És important que les persones aprenguin a pensar de forma crítica sobre la salut i a prendre decisions informades. El projecte IHC aborda aquest repte des d’una perspectiva innovadora, ja que se centra en els nens i utilitza uns recursos didàctics dissenyats i avaluats per a facilitar el procés d’ensenyament i aprenentatge.

En el futur, quan aquests nens siguin adults, seran capaços de prendre decisions informades sobre la seva salut i de participar en polítiques de salut. Amb la introducció dels recursos IHC en el nostre context, esperem contribuir a l’esforç global per a ajudar les persones a prendre decisions informades sobre la seva salut.

Aquest és un article de l’Agència SINC

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*