Cinc minuts o menys. Aquest és el temps mitjà del qual disposen els metges d’Atenció Primària en la major part del món per atendre a cadascun dels seus pacients. Aquest resultat, i molts altres, els llançava l’estudi científic més rigorós i complet realitzat fins avui sobre aquest assumpte a nivell internacional. Es va publicar l’any passat en la revista British Medical Journal. Els autors van revisar sistemàticament els temps d’assistència mèdica en 67 països a partir d’altres estudis realitzats anteriorment. Una de les troballes clau d’aquesta revisió van ser les diferències extremes de temps per pacient que existeixen entre certs països. Així, mentre un metge de família de Bangladesh disposa de tan sols 48 segons per pacient, a Suècia un metge de la mateixa especialitat compta amb 22,5 minuts.
Quin és la situació a Espanya? La revisió citada anteriorment recollia les xifres de 6 estudis publicats anys abans en les consultes d’Atenció Primària espanyoles. No obstant això, els nombres variaven considerablement: des dels 2-5 minuts per pacient d’un estudi de 1990 fins als 13,4 minuts per pacient d’un altre estudi de 2009. Quin és la xifra real actual a Espanya? Es desconeix. Encara que seria senzill per a les Administracions Sanitàries recollir el nombre final de pacients que atenen els metges de família cada dia, la veritat és que no es disposen d’estadístiques públiques i fiables.
No obstant això, sabem, per les reclamacions públiques de diferents organitzacions de metges d’Atenció primària en múltiples punts de la geografia espanyola, que els facultatius no solen arribar a tenir ni 10 minuts, de mitjana, per pacient. És el temps mínim que exigia recentment el Sindicato Médico de Málaga o la Sociedad Canaria de Medicina Familiar y Comunitaria. A més, segons la comunitat autònoma o la temporada, els temps per pacient poden ser molt variables. Així, mentre a Madrid la mitjana fa uns anys era de 6 minuts per pacient, a Andalusia la mitjana es troba entre els 4 i 6 minuts. D’altra banda, al País Basc la situació és més favorable: al voltant de 10 minuts per pacient.
Ara bé, les xifres anteriors són temps mitjans per pacient en condicions favorables. A causa de les retallades del personal mèdic i les molt ajustades plantilles resultants, quan ocorren epidèmies de grip, un company mèdic es troba de baixa o apareixen molts més pacients durant l’estiu en zones turístiques, el got, ja ple fins a la vora, es desborda. És llavors quan ocorren escenes tals com a serveis mèdics col·lapsats i doctors que atenen a més de 50 pacients al dia, 80 pacients al dia i fins i tot fins a 122 malalts atesos de forma continuada en un dia, amb menys de 2 minuts per atendre a cada pacient. En aquest sentit, potser una de les escenes més dantesques per a la Medicina va tenir lloc la passada campanya d’estiu a Màlaga, quan la Junta d’Andalusia va arribar a establir temps d’1 minut per pacient, davant l’estupefacció i terror dels metges.
Finalizo esta maravillosa jornada laboral de lunes con 52 pacientes atendidos. Esto supone haber visto, de media, a una persona cada 8 minutos 4 segundos. Sin parar.
Es imposible asumir esta carga asistencial. Es vergonzoso e irresponsable. Atención Primaria de trinchera. pic.twitter.com/UdhPPTCSDP— Miguele ? (@mldelpueyo) 29 d’octubre de 2018
Aquest exercici de la medicina d’Atenció Primària pública com si es tractés d’una indústria amb producció en cadena (i que ha estat establerta per les Administracions Sanitàries, no ho oblidem) té conseqüències desfavorables tant per als metges com per als pacients.
D’una banda, diversos estudis reflecteixen que els metges que estan sotmesos a una alta càrrega assistencial (amb molts pacients en poc temps) pateixen més estrès, ansietat, sensació d’estar “cremats” o de falta de control. A més, s’incrementa el risc de suïcidis entre la població mèdica. Fa tan sols uns dies, un metge d’Atenció Primària de Londres va crear una petició pública online en la qual se sol·licitava, entre altres mesures, consultes amb un mínim de 15 minuts per pacient a Regne Unit. La petició, que ja compta amb gairebé 4.000 signatures, venia motivada pel recent suïcidi d’un metge de família escocès, l’últim dels 430 suïcidis de metges a Regne Unit per problemes mentals que s’han produït en els últims 4 anys, en els quals la sobrecàrrega assistencial és un important factor de risc.
D’altra banda, els pacients també pateixen les conseqüències de tenir poc temps per a ells en les consultes. D’aquesta manera, es redueixen les possibilitats que els metges realitzin abordatges terapèutics complexos o exploracions físiques. Per exemple, es recorre amb més freqüència a tractaments exclusivament amb fàrmacs quan en realitat es necessitaria incloure un enfocament terapèutic psicològic/social, que requereix molt més temps. No és cap sorpresa, per tant, que les consultes de durada més curta s’associïn amb més medicaments receptats, incloent-hi un ús excessiu d’antibiòtics.
A més, es produeix un increment en els errors de diagnòstic i una pitjor comunicació entre metges i pacients. De fet, temps d’atenció més curts es relacionen amb pitjors resultats de salut. Una altra de les conseqüències és la despersonalització de la consulta. Quan els pacients es “despatxen” ràpidament és més probable que no se sentin ben atesos o que sentin que el metge no es preocupa realment per la seva salut. Això motiva als pacients a acudir a consultes mèdiques privades, on els metges solen disposar de molt més temps per atendre a pacients o, en el pitjor dels casos, a recórrer a xerraires de la salut que ofereixen pseudoterapies. El tracte més proper i perllongat és l’esquer perfecte perquè els pacients es creen que són ben atesos, encara que pugui tractar-se, en realitat, d’una falsa aparença.
Així doncs, si els metges d’Atenció Primària de la Sanitat Pública disposessin de temps raonables per a tots els seus pacients, no només els metges com els pacients guanyarien en salut, sinó que, a més, molts malalts no caurien en les arpes dels pseudoterapeutes per sentir-se ben atesos. Perquè el temps no és només or, també és salut quan es disposa d’ell en la consulta mèdica.