Després d’un procés on ha participat una gran part de la plantilla mitjançant votació telemàtica i assemblees, la CGT, la UGT i la USOC han comunicat la convocatòria de vaga indefinida al servei d’atenció telefònica i gestió del 061 validada per una gran majoria.
Donat que el 061 és un servei continuat d’atenció a la població donant un servei essencial, la plantilla, formada aproximadament per 700 persones, demana que sigui directament el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) i no una empresa externa com Ferrovial qui els contracti. Els treballadors ara es troben encabides en el conveni de telemàrqueting i canviant al SEM, opinen elles mateixes, tindrien millors condicions laborals i més possibilitat de conciliació familiar.
Els treballadors que estan en eventualitat, fet que afecta aproximadament unes 400 persones), tenen un contracte que se’ls hi renova mensualment. Des dels sindicats opinen que “l’empresa intenta evitar d’aquesta manera una contractació indefinida i estable amb personal format i qualificat”. Un altre element que denuncia la CGT per exemple és que “com a “recompensa” del sobreesforç sostingut durant la pandèmia, la plantilla ha vist reduït el seu salari”. També afegeixen que els contractes no compleixen amb cap tipus de conciliació familiar, a causa del sistema que es fa servir d’un calendari mensual, entre molts d’altres abusos.
Des de la CGT, el primer sindicat en comunicar aquesta convocatòria de vaga als mitjans, diuen tenir molt clar que “la subcontractació és l’esclavitud del nostre segle i no hauria d’existir” i ho exemplifiquen explicant que tothom té molt present l’exemple que significa externalitzar serveis essencials com les elèctriques, que s’ha traduït en preus abusius i una atenció al usuari molt deficient.
“No volem imaginar que succeiria si s’externalitzés més la sanitat. Exigim poder treballar en unes condicions dignes i aquestes només poden passar per la internalització d’aquest servei essencial per al dia a dia i la seguretat de la població”, diuen.
Per la seva banda, la USOC també ha afegit que “l’única fòrmula per poder arribar a negociar amb l’empresa sempre és a través de la denúncia ja que ni l’empresa, ni el Departament de Salut ni tan sols el SEM accedeixen a cap tipus de reunió per intentar solventar aquests conflictes laborals i poder posar fi a la mala gestió externa que empreses com Ferrovial fan d’un servei públic i essencial per a la ciutadania”.
Així, amb totes les vies esgotades, a l’entendre dels sindicats, diuen veure’s abocats a aquesta convocatòria. Caldrà estar pendents de com evolucionen i si hi ha negociacions i ser conscients que a partir del 18 d’octubre, quan s’apropa el fred i la grip, un servei necessari es trobarà en vaga.