“¿A qué huelen las nubes?“, es preguntava fa uns anys una marca de compreses d’allò més coneguda. A un nodrit grup d’escoles i instituts de Sabadell… més aviat fan mala olor, aquests núvols. La Síndica de Greuges de Sabadell, Eva Abellan, ha estudiat el grau d’higiene menstrual dels lavabos de 33 escoles i instituts del municipi, i conclou que presenten deficiències greus, tals com manca de paper higiènic, papereres per dipositar compreses i tampons, sabó de mans per rentar-se i rentar la copa menstrual, etc. I aquestes mancances comporten que la meitat de les noies enquestades que han menstruat durant l’horari escolar hagi faltat algun dia al centre, “posant el risc el seu dret a l’educació”. L’estudi –d’àmbit local i en el qual han participat 1.133 alumnes, famílies i equips docents de 33 centres– s’ha compartit amb altres síndics d’arreu de Catalunya, i possiblement s’expandirà el seu àmbit d’anàlisi durant el curs actual.
“El 65,5% de les alumnes se senten incòmodes o molt incòmodes a l’escola quan tenen la regla –assevera la síndica sabadellenca– perquè no poden higienitzar-se correctament”. Així, el 51% de les alumnes enquestades ha faltat a l’escola pel malestar derivat de la menstruació i, d’aquestes, un 65% afirma que s’han vist perjudicades per seguir correctament les classes o en el seu rendiment escolar.
Gairebé el 50% de l’alumnat afirma que “en els lavabos del seus centres educatius hi falta o bé la tapa del vàter, o bé sabó, o bé paperera”. I més concretament, un 34% afirma que “els lavabos del seu centre educatiu no disposen de cap d’aquests tres elements”. També cal destacar que un 86,5% dels estudiants afirmen que “en alguna ocasió han trobat els lavabos tan bruts que no els han pogut fer servir”.
“Prefereixen no fer ús dels lavabos escolars”
Tots aquests factors, combinats, propicien que la meitat de les noies que han menstruat durant l’horari escolar hagi faltat algun dia al centre. A més, la manca d’espais d’higiene correctes “vulnera també el dret a la salut, ja que moltes afirmen que prefereixen no fer ús dels lavabos escolars i esperar a arribar a casa, davant la manca d’higiene d’aquests espais, amb els riscos per la salut que això comporta”.
Segons Abellan, el fet que el sistema educatiu no proporcioni els espais físics adequats per a una correcta autocura de l’alumnat contribueix a “invisibilitzar la menstruació com a fet fisiològic de les dones i a donar el missatge a les alumnes que les seves necessitats no són importants, aprofundint en les desigualtats de gènere”. “La menstruació continua sent un tema tabú per moltes persones, tant alumnat com famílies”, assevera.
Desconeixement de les famílies
L’estudi també apunta “el gran desconeixement que les famílies tenen sobre com són els lavabos dels centres educatius i en quines condicions s’han d’higienitzar els seus fills i filles”. Un 21,5% de les famílies ignoren si el centre escolar té lavabos segregats, mentre que un 24,6% no saben si els lavabos disposen d’elements bàsics d’higiene, percentatge que augmenta al 43% en cas de famílies amb fills mascles. Un 51% de les famílies tampoc sap si l’escola disposa de compreses o elements semblants per les alumnes en cas que aquestes tinguin la regla.
La investigació de la Síndica de Sabadell s’ha fet amb l’ajuda d’una estudiant del darrer curs de Sociologia de la UAB. Durant el curs passat, 2021-22, hi havia 5.083 alumnes de cicle superior de primària i 10.862 alumnes d’ESO a Sabadell. D’aquests, 611 alumnes han participat a l’estudi, la major part (565) de secundària. Es va enviar un qüestionari a totes les direccions de les escoles i instituts de Sabadell, tant públics com concertats. L’enquesta va estar activa des del 22 de febrer fins el 13 de març del 2022 i la van respondre 1.133 persones. D’aquestes, un 53,9% eren alumnes, un 35% famílies i, finalment, un 11,1% formava part del professorat. Dels 586 estudiants enquestats, el 84% eren dones.