Només a l’àrea metropolitana de Barcelona moren cada any 3.500 persones de malalties vinculades directament amb la contaminació de l’aire, segons el Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL). Catalunya supera els valors legals europeus i els valors límits fixats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) de partícules contaminants i òxids de nitrogen a tot el territori. Aquesta setmana el ple del Parlament de Catalunya ha aprovat per unanimitat una moció, presentada per Ciutadans amb esmenes de tots els partits excepte del PPC, sobre mediambient.
El Parlament insta el govern a respectar els límits legals que marca la Unió Europea, és a dir, reduir en un 35% els òxids de nitrogen i en un 30% les partícules contaminants abans del 2020. La moció també demana al govern que elabori un pla de reforç del transport públic, la creació de zones d’aparcament allunyades dels centres urbans i ben connectades amb el transport públic i la implementació de la xarxa BiciEstació. A més el Parlament exigeix al Govern que implementi un nou sistema tarifari pel transport públic que permeti afavorir la fidelització de l’usuari.
A banda d’aquestes mesures i d’altres la moció incorpora també la necessitat de complir amb tots aquells acords que van quedar recollits en una moció presentada prèviament, el 2014, i de la qual van quedar molts punts per implementar. Segons explica Maria Garcia, membre de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, a El Diari de la Sanitat, una de les poques coses que s’ha dut a terme d’aquella moció és la millora de la freqüència dels metros.
Aquesta experta en temes medioambientals recorda que Catalunya està incomplint amb els límits que marca la Unió Europea des de fa molts anys. “La contaminació de l’aire és la primera causa ambiental que afecta la salut”, recorda posant èmfasi en la importància que té aquest determinant social de la salut. I afegeix que pot provocar malalties respiratòries, cardiovasculars, neurològiques o fins i tot càncers, ictus i infarts. “Està en la mateixa categoria que el tabac, i per tant, tota aquesta contaminació deriva en ingressos hospitalaris i baixes laborals”, recorda.
Des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire celebren la moció aprovada pel Parlament, però critiquen que, malgrat que alguns partits parlessin de la millora de rodalies durant el ple, no hagi quedat recollit en aquesta moció la millora de les infraestructures de rodalies, del tramvia i de la nova xarxa d’autobusos.
Llarga lluita cap al compliment de la normativa europea
El Govern de la Generalitat va aprovar finalment amb retard el 2014 el Pla d’actuació per la millora de la qualitat de l’aire. Amb tot, Maria Garcia assenyala que aquest pla conté bàsicament mesures voluntàries o incentius, i que en cap cas marcava els objectius fixats per la legislació europea.
Aquest pla no va ser acceptat per la Comissió Europea. Això i els incompliments de Catalunya ha portat a l’organisme europeu a presentar procediments d’infracció que estan pendents de ser resolts al Tribunal Superior de Justícia Europeu.
“El pla no va ser acceptat per la Comissió Europea perquè no conté mesures estrictes”, afegeix Garcia. Fruit d’aquesta acció poc concreta Iniciativa per Catalunya Verds va presentar la moció de 2014, amb esmenes fetes per Esquerra Republicana i Convergència i Unió.