Arribarà el dia en què no calgui anar a la consulta del metge i el doctor atengui als seus pacients a distància? La tecnologia ha revolucionat la vida dels ciutadans i el món de la salut no ha quedat al marge d’aquesta transformació. Catalunya és una de les comunitats autònomes pioneres en la implementació de recursos digitals que permeten l’atenció sanitària a distància. A més el món de les aplicacions ha revolucionat aquest sector que ha vist com l’aliança entre les noves tecnologies i el món sanitari podien fer créixer de forma important els beneficis econòmics de moltes empreses. Quins serveis estan a les mans dels ciutadans per poder rebre informació sanitària i interactuar amb professionals sanitaris sense moure’s de casa? N’analitzem alguns.
061 CatSalut Respon, teleassistència 24 hores al dia
“Davant d’un dubte sobre on anar o què fer, abans de moure’t truca i informa’t”. Amb aquest consell enceta la conversa Núria Torres, Cap de la Unitat d’atenció no presencial, no urgent del 061 CatSalut Respon. Aquest servei, que s’articula a través d’una línia telefònica, un xat que es troba al web, d’un correu electrònic i una aplicació (app), dóna resposta a aquelles persones que tenen dubtes o problemes de salut. El servei modula l’entrada al sistema sanitari. A través d’aquests canals es posa en contacte els usuaris amb professionals sanitaris i aquests decideixen si enviar algun recurs al lloc de l’afectat o aconsellar-ho i guiar-lo en els seus dubtes.
“Els usuaris pregunten tot tipus de coses. Des de temes relacionats amb temes administratius, com ara horaris de farmàcies, com demanar hora al metge, etc. D’altres són consultes directament sanitàries, com les mares que truquen alertades perquè el seu fill té febre i no saben si anar directament a urgències o esperar o preguntes sobre dolors concrets. I per últim consultes relacionades amb temes de salut pública, sobre la interrupció voluntària de l’embaràs, consells pels viatgers, temes relacionats amb el VIH, etc”, explica Torres.
“Al nostre servei hi treballen més de 200 professionals, metges, infermeres i tècnics, el servei està disponible 24 hores el dia 365 dies a l’any”, afegeix. El 061, un servei del Departament de Salut, és útil per la comoditat dels pacients i alhora per evitar la saturació d’altres serveis. “Ens hem d’acostumar a utilitzar els serveis necessaris quan toca”, alerta Torres.
Que aquesta és una eina cada vegada més útil pels ciutadans ho demostren les dades. L’any 2015 el 061 CatSalut Respon va rebre gairebé 2 milions d’alertes, una mitjana de més de 5.000 consultes diàries. I aquestes xifres, assegura Torres, seguiran augmentant. Del total de totes les consultes realitzades el 2015 el 40% es van resoldre telefònicament, és a dir, sense necessitat de mobilitzar cap mitja. La resta van requerir la posada en marxa d’algun recurs -enviament d’un professional al lloc de l’incident o d’una ambulància, per exemple-.
“Aquest és un servei molt important per la ciutadania, un professional sanitari t’orientarà, i et podrà tranquil·litzar, donarà resposta a qualsevol dubte”, conclou Torres.
L’eConsulta, el teu metge de primària a distància
“No és un element substitutori sinó un servei afegit”, repeteix diverses vegades el doctor Joan Lluís Piqué, cap de l’atenció al ciutadà del CatSalut, al referir-se a aquesta nova eina. Tot just fa un any que va sortir i ja està activa en 82 centres d’atenció primària.
Aquest mitjà permet resoldre un tema de salut de forma no presencial. Consisteix en què el pacient pugui fer una consulta a través d’internet al seu metge de capçalera, i aquest, en un marge de 48 hores li contestarà. A diferència del 061 CatSalut Respon aquí és el teu metge de capçalera el que atén la petició. El servei s’articula a través del portal Cat@Salut. La Meva Salut, a través del qual els usuaris tenen accés a la seva història clínica. És a través d’aquesta història que poden fer consultes al seu professional de referència.
“Pots contactar directament amb el teu metge o infermera i aquests deixaran constància de la consulta a la teva història.”, explica Piqué. Més de 2.000 pacients a tot Catalunya ja s’estan beneficiant d’aquest servei. El repte ara, explica aquest doctor, és poder adaptar les agendes dels professionals a aquesta nova demanda. Cal reservar unes hores de la seva jornada a respondre aquestes preguntes. Piqué insisteix en què no es tracta de substituir la consulta cara a cara amb el doctor però que pot beneficiar la comoditat de l’usuari i per això està segur que cada vegada més pacients utilitzaran aquesta eina. “Evita desplaçaments innecessaris”, assegura.
El món de les app i la salut, una revolució milionària
Hi ha més de 100.000 aplicacions (app) vinculades amb el món de la salut i el benestar. De fet, 8 de cada 10 ciutadans són atesos per institucions que ja utilitzen aquestes apps per oferir serveis de salut, segons dades del Departament.
La Fundació catalana TicSalut, que aglutina el disseny i gestió d’algunes d’aquestes aplicacions relacionades amb el món de la salut, té més de 200 apps i projectes de mobilitat i més de 100 experiències de salut i TIC registrades.
Un estudi de The App Date del 2014 ja avançava que probablement el 2015 les aplicacions del camp de la salut podrien generar un volum de negoci de 4.000 milions d’euros, ja que deia que en aquell moment un terç dels ciutadans amb smartphone utilitzarien una d’aquestes aplicacions.
Segons aquest document un 40% d’aquestes aplicacions tenen com a funció principal la d’informar, un 21% aporten instruccions d’ús i un 18% registren dades de l’usuari. El principal motiu d’ús d’aquestes aplicacions està relacionat amb la prevenció i els estils de vida (alimentació, activitat física, son, relaxació, control d’addiccions, etc). I segons dades del mateix informe el 2017 un 65% del total de les aplicacions d’aquest sector aniran dirigides a les malalties cròniques.
El portal web de TicSalut incorpora un observatori on es poden trobar algunes de les aplicacions que estan en funcionament al nostre territori. Per exemple, el Pamem Consulta Online, una app de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat dirigida sobretot als malalts crònics per fer consultes a metges i infermeres a través d’aquesta eina. El Pindocal, una app per recordar la presa de medicaments, les visites al metge i que permet registrar els valors de les constants vitals. El QuitNow una aplicació que t’ajuda a deixar de fumar. O Infermera Virtual, una iniciativa del Col·legi Oficial d‘infermers i infermeres de Barcelona plena d’informació sobre temes relacionats amb la salut, que ofereix consells a través de vídeos, infografies i tutorials. Fins i tot hi ha una aplicació dirigida als farmacèutics que els ajuda a fer la traducció en el cas que tinguin clients que no parlen el mateix idioma, s’anomena, UniversalPharmacist.
Telediagnòstic i teleconsulta, eines pels professionals
Segons l’informe de la Central de Resultats presentat recentment pel conseller, Toni Comín, la telemedicina s’ha expandit entre els diferents hospitals de la xarxa d’utilització pública. Un 69% dels hospitals d’aquesta xarxa fan telediagnòstic i un 52% teleconsulta.
Aquestes són dues eines que permeten als professionals comunicar-se entre ells per ajudar a resoldre dubtes o aconseguir segones opinions. El telediagnòstic permet la comunicació entre metges d’un hospital a un altre per poder fer consultes relacionades amb els pacients. I la teleconsulta permet la interacció entre els equips d’atenció primària i els especialistes dels hospitals, per oferir una atenció més completa al pacient, i fer un seguiment.
Aquestes dues eines s’executen a través d’un sistema intern mitjançant la història clínica compartida de cada pacient.