Per sisè any consecutiu després de les festes arriba la Marató de Donants de Sang. Aquest cop amb un objectiu d’obtenir 10.000 donacions i estendre el moviment a través de les xarxes socials i personals. Sota l’etiqueta #Sangfluencer, el Banc de Sang i Teixits es planteja com a repte aconseguir que, a més de donar sang, també ho expliquis “a les xarxes socials, als grups de WhatsApp d’amics i familiars, o bé dir-ho als companys de la feina o del pis on vius” per ressaltar “la importància de donar sang per ajudar a salvar vides cada dia”.
La Marató, que s’ha presentat a l’Ajuntament de Barcelona amb la presència de l’alcaldessa Ada Colau, es realitzarà de l’11 al 18 de gener sota el lema “Tu sí que ets important; converteix-te en sangfluencer” als principals hospitals i també a punt mòbils extraordinaris. A més, la campanya arrancarà amb un punt de donació a la Casa de les Punxes de Barcelona.
Durant la presentació de la Marató, Colau ha volgut posar en valor que Catalunya ja està molt conscienciada en la donació de sang però ha demanat a la ciutadania a sumar-se a la Marató de Donants de Sang i ha recordat la importància d’aquesta campanya perquè després de les festes nadalenques baixen molt les reserves de sang. L’alcaldessa ha explicat que només a Barcelona hi ha 60.000 donacions cada any, que es donen espaiades i amb prou regularitat: “ja hi ha aquesta solidaritat militant com a ciutat i volem que es consolidi”. Ha afegit a més que la donació de sang ha de ser entesa “no només com un gest de solidaritat ni tampoc d’egoisme pensant que potser a l’endemà ho necessitarem nosaltres, sinó com un acte d’amor, com un acte de defensa de la vida”.
Després de l’explicació del president del Banc de Sang i Teixits, Manel Peiró, a l’acte també han comptat amb la companyia d’Alberto Juanilla, infermer que treballa a l’Hospital de la Vall d’Hebron i es dedica a transfondre sang. A banda, té un compte a instagram on explica què fa cada dia i com la sang, al final, ajuda a salvar vides: “no tenim substitut per la sang, la necessitem a ella”. Fent referència a les paraules d’Ada Colau, Juanilla ha dit que “darrera de cada bossa hi ha la persona que la dóna i la que la rep” i que això “és com una història d’amor”. Justament per aquestes persones va crear el compte, “era un agraïment als donants, poder mostra’ls-hi què fem el personal amb aquesta bossa”.
Juanilla ha acabat donant les gràcies per poder participar de l’acte i haver així donat veu “als que treballem a les trinxeres”. I és que com ha precisat Manel Peiró, president del Banc de Sang i Teixits, el Banc té “unes 550 persones a les trinxeres, persones que es dediquen a captar la sang, que s’ha de tractar i dividir en diversos components, emmagatzemar-la i distribuir-la, amb les màximes garanties de qualitat i de seguretat pels pacients”.
Moviment internacional i actes especials a la Casa de les Punxes
Alguns elements destacables per la seva novetat són per exemple els concerts silenciosos que hi haurà a la Casa de les Punxes per als donants, que podran escoltar el que punxin DJ’s de renom a través d’auriculars mentre estiguin donant. Alguns dels músics que han confirmat l’assistència són Alfred García, Delafé, Guaje DJ, Joana Serrat, Lyona o Nil Moliner. Als hospitals, es podrà connectar amb la música que s’emet a la Casa de les
Punxes a través del Facebook del Banc de Sang i durant la resta de la setmana, hi haurà llistes musicals especialment preparades per als donants als hospitals.
Tot i aquests actes especials per als donants, amb la idea que tothom hi pugui participar, també aquella gent que pel motiu que sigui no pugui donar sang, aquesta Marató remarca la importància de la difusió. Amb frases com “Sigues #sangfluencer, des de les xarxes socials a l’ascensor de casa” la Marató vol estendre també l’etiqueta i equiparar-la amb la de #bloodfluencer d’altres bancs de sang com el National Health Service britànic, l’Etablissement Français du Sang o el Sanquin holandès.
Des del web maratodonants.cat es pot descarregar un kit de materials del #sangfluencer amb gifs d’Instagram per fer stories, notes per posar a la taula dels companys de feina o donar als amics, propostes de missatge de Whatsapp per enviar o cartells per penjar a l’escala de veïns. Tot amb l’objectiu de sumar les donacions necessàries per a les properes setmanes i animar tothom a ser un influenciador real de la donació de sang en el seu entorn, sigui a les xarxes o presencialment.