Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Un estudi dut a terme pel CAP Les Hortes del barri del Poble Sec de Barcelona ha servit perquè pacients del centre avaluïn l’atenció rebuda aquests dies, en plena pandèmia de la COVID19 a la ciutat. El centre porta detectats com a possibles 544 casos de COVID19, 71 d’ells amb diagnòstic de pneumònia. Des del CAP s’han prescrit 220 aïllaments domiciliaris i més de 550 baixes laborals.
Els professionals han ofert poder respondre un qüestionari a persones que han contactat amb el CAP les últimes 8 setmanes, i això ha permès recollir la seva experiència d’atenció rebuda, i també dades clau, com ara que el 14,5% van rebre un diagnòstic o sospita de COVID19 i un 15% del total van ser avaluats pel centre i tot seguit van requerir una posterior visita d’urgències, bé a l’Atenció Primària, o bé a un hospital de referència.
En concret, el 12% de les persones expliquen que les van avaluar i van completar l’atenció amb una visita en el CUAP (Centre d’Urgències d’Atenció Primària) més pròxim a casa seva. I un 3% van requerir atenció en urgències hospitalàries, un cop valorada la seva situació pels professionals del CAP.
Però una de les principals conclusions que es deriven de l’enquesta de satisfacció és que el 69% dels pacients consideren que l’atenció del CAP els ha evitat una o diverses visites als serveis d’urgències d’un hospital. D’aquesta dada, el CAP Les Hortes conclou que han tingut un paper clau per a reduir el risc de col·lapse o saturació en l’arribada de pacients a les urgències hospitalàries del territori. Cal dir que un 9,2% del total d’atencions comptabilitzades en aquest estudi referien motius d’urgència respiratòria.
De totes les visites estudiades, se sap que el 74% han estat de tipus telefònic (infermeria o medicina de família), de forma que han contribuït a evitar desplaçaments i possibles contagis, i un 20% s’han canalitzat per mitjans online. A més, del total de visites del període, n’hi ha hagut 997 que han estat domicilis, amb la complexitat afegida que suposen en aquest context.
Les 111 persones ateses pel CAP Les Hortes que han respost l’enquesta de valoració han contactat amb el centre 1 o 2 vegades en la majoria de casos, mentre que un 28% ho han fet fins a 4 cops en les últimes setmanes. Aquests pacients, que viuen en l’àrea d’influència del centre d’atenció primària, valoren les modificacions i adaptacions d’horari impulsades pel centre, de manera que el 98% declara haver rebut l’atenció necessària al CAP Les Hortes, tal com esperava.
També manifesten en un 94% que la tasca de la Primària en la crisi de la COVID19 és “imprescindible o bastant important”, són partidaries de no tancar aquests recursos en situació de pandèmia, i en la seva majoria no consideren que la ciutadania faci mal ús de les visites sanitàries urgents. En conjunt, una de cada tres persones que ha respost el qüestionari ha fet comentaris i aportacions de tipus qualitatiu.
Un esforç de setmanes per respondre l’efecte de la COVID19
Des de principis d’abril i fins a la darrera setmana de maig, el CAP Les Hortes ha atès un terç del total de població que té assignada dins del Poble Sec, amb un horari que es va reforçar des de l’inici de la crisi del COVID19. A més, s’ha fet seguiment clínic i tests diagnòstics de COVID19 a tots els usuaris i professionals de tots els centres residencials del barri, de gent gran, discapacitats, menors i de persones sense sostre.
El CAP Les Hortes dóna atenció a part del Poble Sec de Barcelona (25.000 persones assignades) i es va obrir l’any 2002. L’organització del centre és el d’una EBA, Entitat de Base Associativa, on els i les professionals són els responsables d’administrar les necessitats i la gestió del CAP. Aquest recurs sanitari forma part de l’AIS Esquerra de Barcelona, i està integrat en la xarxa assistencial del CatSalut (Consorci Sanitari de Barcelona).