L’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) acull, sota el nom d’”Orgull d’Hospital” una exposició fotogràfica que reflecteix com s’ha viscut la pandèmia de la COVID-19 a l’Hospital i la transformació que ha experimentat. El recull fotogràfic busca posar en valor “la professionalitat, l’esforç, el coratge, la valentia i el compromís de tots i totes les professionals del centre per enfrontar-se al repte més gran que ha conegut mai el sistema sanitari”.
Les fotografies exposades, que han estat realitzades per l’equip audiovisual de l’Hospital de Bellvitge i pel fotògraf David Ramos, de l’agència Getty Images, fan un viatge per la transformació que ha patit l’hospital, creant espais a la velocitat a què anaven arribant els malalts. “D’un dia per un altre es va parar tot i vam haver de començar de nou, com qui després d’un accident ha d’aprendre a caminar, a parlar… ens vam trobar amb una realitat molt diferent de la que havíem conegut fins llavors”, assenyalen des de l’Hospital.
La Dra. Ana Àlvarez, adjunta de Processos, Avaluació i Gestió del Coneixement de la direcció de l’Hospital, assenyala que des de la direcció s’ha viscut la pandèmia amb molta “preocupació i tensió” i amb una “càrrega de responsabilitat enorme”. “La gestió de l’hospital ha sigut bastant complexa, ens hem hagut de reinventar nosaltres mateixos, amb les directrius de CatSalut, però amb bastant independència. Hem hagut de prendre decisions molt importants amb molt poc temps”, assenyala Àlvarez.
En aquest sentit, Àlvarez remarca que el recolzament que han sentit per part de tot el personal de l’Hospital ha sigut fonamental i, per això, l’exposició fotogràfica constitueix un “profund agraïment” a tots els professionals del centre.
Una transformació radical
Amb l’inici de la crisi sanitària, l’Hospital de Bellvitge, igual que la resta de centres hospitalaris, va haver de reinventar-se i habilitar nous llits per acollir als pacients de coronavirus que anaven arribant a l’Hospital. “Li vam donar la volta a l’Hospital. Vam haver d’equipar àrees on no hi havia llits ni pacients ni personal per poder ingressar als pacients. Vam passar de 64 llits de crítics a 124 i de 4 llits de semicrítics que teníem vam passar a tenir-ne una trentena. També vam haver de posar llits al vestíbul de consultes externes i als quiròfans que estaven buits”, relata Àlvarez.
El personal es va haver de reciclar i formar ràpidament i va haver de fer tasques a les quals no estaven acostumats. Una readaptació que la direcció valora molt positivament. “El personal ha respòs súper bé, ha mostrat una flexibilitat increïble i ganes d’ajudar al màxim. Els professionals es van haver de formar ràpidament per poder atendre a pacients amb coronavirus, tenint en compte que és una malaltia nova de la qual no en sabíem res”, remarca Àlvarez, qui assenyala que ara, amb el descens de contagis, surt tot el cansament acumulat de “hores i hores de sobreesforç”.