Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Através del 061/Salut Respon la ciutadania pot realitzar tràmits administratius i resoldre problemes i dubtes de salut. Aquesta eina va veure’s saturada un cop es va iniciar el confinament quan l’allau d’urgències sanitàries va augmentar però també va haver-hi moltes consultes sobre protocols, reclamacions i informacions de centres. En aquell moment es va afegir un reforç de persones per torn que, segons CCOO i UGT, van funcionar prou bé.
Ara, Ferrovial està acomiadant tot el personal eventual que van contractar per fer l’atenció telefònica a través del 061 en els moments àlgids de feina. Ho fan, denuncien des dels sindicats, per estalviar-se fer fixes aquests treballadors eventuals. No tenint en compte, no obstant, la pèrdua que comporta haver de formar contínuament nous treballadors.
A diferència de les urgències mèdiques o consultes sobre salut, el que internament s’anomena segon nivell (consultes i protocols administratius), hi han comunicats constants i protocols que és impossible aprendre ràpidament de memòria. Els treballadors defensen que sols la pràctica i l’experiència donen la seguretat necessària per atendre i solucionar les consultes de manera àgil i eficaç.
Sota aquesta premissa, troben inadmissible la decisió de l’empresa de no renovar personal ja format, ja que això alenteix el procés d’atenció telefònica sanitària. Si bé actualment el volum de trucades no és el mateix que el de març i abril del 2020, asseguren que durant la primera quinzena de setembre es van quadriplicar. “La decisió de no incorporar els eventuals a la plantilla fa que hi hagi nou personal en contínua formació i, alhora, que aquests processos de formació necessaris alenteixen l’atenció tant de consultes sanitàries com de consultes a través de La meva salut. Recordem que la formació s’aconsegueix amb la experiència al servei, i les decisions que està prenent l’empresa de tallar aquesta experiència repercuteix en la qualitat d’atenció als usuaris i usuàries i en la sobrecàrrega de les companyes i els companys que actualment fan aquest servei”, expliquen des de la UGT.
Va ser el 25 d’agost quan es va comunicar a les persones que havien entrat com a reforç que es prescindiria d’elles a partir del mes següent. Mentrestant l’empresa ja duia una setmana formant a personal nou. La nova plantilla formada va entrar a treballar el dia 1 de setembre, i, com asseguren els sindicats, “provocant un col·lapse destacable”. Això passa perquè en ser de cop i volta la meitat del personal administratiu nou, i cada nova contractació havia de rebre una formació pràctica assessorada per un veterà, això feia baixar el volum de les persones veteranes treballant a ple rendiment.
Degut a tot això, ara la plantilla del 061 es troba en un nou període de tensió; expliquen que reben moltes consultes sobre desplaçaments a l’exterior, dubtes de la tornada a l’escola, cites ajornades de centres, reclamacions…També gent preguntant per resultats de PCR de fa 4 o 5 dies.
Però sobretot, diuen, estan la major part del temps donant suport als usuaris de La Meva Salut, que ara s’han de donar d’alta ells mateixos per no saturar els centres sanitaris. També reben moltes consultes per duplicats de targetes sanitàries individuals, targetes d’interès sanitari per als funcionaris (ara sobretot professors), i incidències de targetes en trasllat per part dels centres. El volum és tant que en alguns torns s’han arribat a acumular un nombre molt elevat de consultes impossibles d’assumir en un sol dia i que s’han acabat deixant pendents de respondre pel dia següent.
A la complexitat de la situació afegeixen a més, com un nou problema, que a les centrals subcontractades per Ferrovial, la feina feta pels seus treballadors, “que han treballat molt pel damunt de les seves possibilitats durant la gestió de la pandèmia”, “ni tan sols ha estat reconegut amb la compensació econòmica que sí s’ha atorgat a altres col·lectius”.
Demanen doncs que tots aquests treballadors eventuals que han fet “un esforç ingent durant aquest mesos de pandèmia” passin a formar part de la plantilla de Ferrovial “per evitar així un major col·lapse en el servei d’atenció sanitària telefònica”.