Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
L’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya (AIFiCC) defineix la comunicació terapèutica com aquella en la que el pacients és el protagonista, el que parla, i el professional és el que escolta i l’acompanya. En aquest sentit, s’ha elaborat una guia per dotar als infermers i infermeres d’eines per tal de millorar l’escolta, recordant que el més important no és la quantitat de temps, sinó les ganes que es té d’escoltar.
La guia dóna una sèrie de consells sobre per què cal escoltar al pacient, entre els quals destaca establir una relació de confiança i respecte, per conèixer el pacient i per entendre com veu ell el seu problema de salut. La guia també descriu unes idees generals sobre com ha de ser aquesta escolta, i assenyala que, malgrat només disposar, potser, de tres minuts, cal que s’escolti amb atenció i interès, amb empatia i sense interrompre al pacient.
El document planteja una sèrie de situacions concretes a les consultes i explica com resoldre-les. Davant una situació com que el pacient nega el seu problema de salut, la guia proposa fer-li preguntes obertes i neutres del tipus “com porta la seva situació?”, “com se sent?” entre d’altres. Si el pacient es mostra desanimant, trist o deprimit, aconsellen escoltar-lo en silenci i amb empatia, deixant que s’expressi i mostrant una actitud d’acompanyament sense presses.
Davant un pacient que no fa el tractament, la guia proposa no renyar ni sermonejar, sinó demanar-li opinió sobre el tractament, preguntar-li com li afecta el problema de salut en la seva vida quotidiana, preguntar-li si té altres preocupacions i escoltar-lo sense jutjar-lo. En el cas d’un pacient que té ansietat o por, el document recomana oferir al pacient l’oportunitat d’obtenir més informació, no donar falses esperances ni intentar canviar les seves emocions.
Si els professionals es troben davant la situació d’un pacient que es queixa, la guia recomana escoltar amb tranquil·litat, amb posat comprensiu i empàtic, ajudar-lo, si és possible, i sinó derivar-lo o animar-lo a buscar les seves idees i estratègies. Davant un pacient enfadat, el document recomana escoltar amb tranquil·litat, no posar-se a la defensiva i no discutir.