Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
L’Hospital Vall d’Hebron ha posat en marxa la plataforma SIMOONS (SerIous gaMe per a la formaciÓ OnliNe amb Simulació), una iniciativa pensada per a la formació en línia dels professionals sanitaris a través de la simulació virtual, amb l’objectiu de formar-los en habilitats no tècniques. A dia d’avui, ja s’han format utilitzant aquesta eina més d’un centenar de metges residents i d’infermeria.
La primera activitat formativa que s’ha engegat (de les deu que formaran el programa) és un escenari virtual que mostra un box del Servei d’Urgències on els participants han de tractar un pacient amb sospita de pneumònia per Covid-19, i està pensat per treballar en equip les habilitats no tècniques de metges residents i professionals d’infermeria.
Aquesta eina també serveix per assajar l’ús correcte d’Equip de Protecció Individual (EPI), ja que per començar la sessió formativa han de triar l’EPI més apropiat. Els professionals poden parlar amb el pacient i entre ells així com decidir les tècniques per tractar-lo, que anirà evolucionant segons les accions que prenguin. En tot moment, hi ha dos docents controlant la sessió formativa.
Els serious games són activitats formatives que desenvolupen competències amb l’experiència immersiva com a vehicle principal d’aprenentatge. Les metodologies virtuals ofereixen l’oportunitat d’ampliar l’entorn d’aprenentatge, donant suport a la participació d’equips multidisciplinaris que accedeixen a la simulació virtual i atenen un cas clínic com si estiguessin en un espai real.
“Amb l’arribada de la Covid-19 la formació presencial va quedar molt limitada”, explica el Dr. Jordi Bañeras, coordinador del Vall Hebron Centre de Simulació Avançada. “Per no haver d’interrompre aquest programa, vam decidir desenvolupar serious games, que donessin resposta a aquesta necessitat”, afegeix. En primer lloc, es fa un briefing en el qual es defineixen els rols, s’exposen els objectius d’aprenentatge i es descriu el cas a tractar. Després, els participants accedeixen a l’escenari de simulació on han d’atendre el cas clínic i, finalment, mitjançant una conversa reflexiva, s’acaba fixant l’aprenentatge.
De la teoria a la pràctica
Un dels objectius de Vall d’Hebron és potenciar la simulació com a estratègia docent, per tal de garantir els objectius d’aprenentatge establerts. Amb la simulació, es treballa la formació tant en habilitats tècniques com les no tècniques, com el lideratge, la comunicació, el treball en equip o la presa de decisions.
Laura Millán, infermera de l’Equip d’Accessos Venosos i coordinadora de SIMOONS, explica que “la idea va néixer de la necessitat de desenvolupar simulació de manera no presencial i que donés resposta a diferents necessitats formatives. Tot el que es pot fer en la formació presencial està pensat per poder fer-se també amb SIMOONS. Fins i tot aquesta formació ha aconseguit transmetre quelcom tan essencial com les emocions del pacient”, assenyala.
Per la seva banda, la Dra. Mònica Rodríguez, Directora de Docència de Vall d’Hebron, destaca que “la simulació és fonamental no només per incorporar coneixements, sinó també per facilitar la seva transferència a la pràctica clínica i contribuir a la seguretat tant dels pacients com dels professionals”.