Un dels acords d’investidura que es van redactar gràcies a la pressió de la CUP cap a ERC va ser la internalització del 061 i del transport sanitari com a serveis bàsics, essencials i públics que són. Quin és el problema? Que el Departament de Salut va quedar en mans de Junts per Catalunya i ERC no sembla poder convèncer als seus socis de Govern. Així, tot i el compromís per part de l’actual president de la Generalitat, el seu conseller de Salut ni prioritza la internalització, però tampoc es reuneix amb els seus treballadors. Com denuncien els sindicats que convoquen la vaga indefinida al 061 que comença avui 19 d’octubre: ni l’empresa que els contracta, Ferrovial, ni Salut ni tan sols el SEM s’estan implicant en donar resposta a les seves reivindicacions. De fet, no ha participat en cap de les reunions de mediació tot i que se’ls hi ha demanat des de la plantilla que ho fessin.
Dins de tota aquesta xarxa de serveis públics és fàcil perdre’s. Què hi pinta Ferrovial aquí? No havia estat una de les grans polèmiques acabar amb aquesta concessió? No. La concessió que es va aturar va ser la del servei extraordinari de rastreig Covid. Això va passar gràcies a la mobilització del personal sanitari, sobretot de l’Atenció Primària que defensa una atenció longitudinal i de proximitat als serveis existents. Així, moltes veus es van aixecar en contra de l’adjudicació per part de la Generalitat de Catalunya a Ferrovial d’un contracte de 17 milions d’euros destinat a rastrejar els contactes de positius de coronavirus. Finalment no va ser la filial Ferroser Serveis Auxiliars qui va gestionar el dispositiu telefònic de la Generalitat per rastrejar aquests contactes, però això no vol dir que l’empresa perdés tots els contractes que ja tenia.
Un d’aquests és el de la gestió del 061 a tota Catalunya, amb més de 700 treballadors al seu càrrec des de 2015. Si ja amb el tema del rastreig es van deixar veure les maneres de fer de l’empresa, a banda de qüestionar què aporta l’externalització de serveis essencials, els treballadors del 061 segueixen insistint en la millora les seves condicions laborals, però sense deixar de banda que la solució és la internalització.
La vaga indefinida ha començat aquest dimarts 19 d’octubre i la plantilla es concentrarà de 13h a 16h a l’edifici central del SEM al carrer Pablo Iglesias 101, a l’Hospitalet de Llobregat. “El SEM no ha volgut saber res de nosaltres, ni ara ni mai”, diu Sergi Arbonès, secretari general de la secció sindical UGT a Ferrovial 061. Convocada per la UGT, la CGT i la USOC, la vaga vol denunciar els continus incompliments pel que fa a salari, jornada laboral, contractació, conciliació i uniformitat. Després d’una reunió amb el Departament de Treball per acordar els serveis mínims, però també intentar arribar a punts de consens, només van aconseguir “guanyar” incloure armilles en els seus uniformes, “res entre tot el que demanem”, segons ha explicat Arbonès.
Així, entre les demandes no aconseguides, però ni tan sols parlades, ja que com apunta Arbonès, l’empresa no vol negociar perquè argumenta que “no poden assumir les pretensions de la vaga”, exigeixen que es redueixi el nombre total d’hores anuals de la jornada completa, la limitació dels dies seguits treballats, que es retribueixi la plantilla com a personal d’emergències, com fa el conveni del SEM, i reclamar la paga covid per a la qual el SEM no els ha tingut en compte. També exigeixen que es redueixi l’alta eventualitat existent des de sempre en aquest servei, evitant la consegüent rotació de personal, i augmentar les hores de contracte de personal convertit a indefinit que actualment són 16 hores mensuals, “que no es fan mai”, ampliables segons el mes.
Si res de tot això pot canviar, segons els arguments que se’ls hi va donar al comitè d’empresa durant la mesa de negociació on es van pactar els serveis mínims, és, segons Arbonès, “perquè l’empresa diu que estan lligats a un contracte amb el SEM, un contracte que caduca d’aquí a dos mesos amb una pròrroga màxima de sis mesos”. Així, mentre Ferrovial està “lligat de mans econòmicament”, també estan jugant a quedar bé per poder tornar a presentar-se al concurs públic de gestió del 061.
Això explicaria la part econòmica que segons Arbonès es pot entendre que no pugui canviar si va lligada a pressupostos. Pel que fa a la part de conciliació, sembla que el SEM li passa el dimensionament de feina mensual i això provoca, s’excusen, que l’empresa gestora no pugui fer una planificació anual.
Caldrà doncs seguir mobilitzant-se per aconseguir la internalització del 061 que, més enllà de les millores laborals ara, és l’objectiu dels treballadors del servei. Arbonès agraeix i recorda que només la CUP està portant a plens el tema i des de la plantilla demanen més implicació i responsabilitat política. Per la seva banda, la CUP, que també va demanar la internalització del transport sanitari i del 112 -tot i que aquest últim servei no va entrar a l’acord de Govern- va recordar a finals d’agost que aquestes internalitzacions no només formen part d’un acord entre ells i ERC, sinó que Junts per Catalunya també hi va votar a favor el passat mes de juliol a través d’una moció al Parlament.
En relació a la internalització de TOT el Transport Sanitari (urgent i no urgent) i 061, el Conseller Argimon obvia que no només forma part de l’acord entre ERC i la CUP, sinó que @JuntsXCat hi va votar a favor el passat juliol en moció al Parlament!https://t.co/CN8oXv7dx9 pic.twitter.com/bWZJKUq1lx
— CUP Sanitat (@CUP_Sanitat) August 25, 2021