En els darrers temps, la cura de la pell ha esdevingut gairebé compulsiva: sèrum d’àcid hialurònic, de vitamina C, essències, tònics, exfoliants, retinol… El fenomen skincare s’ha estès per totes les capes de la societat, arribant fins i tot a les més joves: nenes menors de 12 anys, que han esdevingut consumidores de productes de cura facial, maquillatge i bellesa. Són conegudes com a “Sephora Kids” ―en al·lusió a la famosa botiga de cosmètics― i són tendència a les xarxes, especialment a Tik Tok.
El risc de caure en la cosmetorèxia
Els infants solen imitar els adults, i és comú que facin servir maquillatge i productes cosmètics com a part del seu joc de curiositat i imitació. Les “Sephora Kids”, però, van més enllà de la imitació. No són menors que accedeixen a contingut d’influencers adultes que mostren les seves rutines de cura; es tracta de nenes menors de 12 anys que protagonitzen vídeos virals en què arrasen les prestatgeries de botigues de cosmètics, en ressenyen productes i mostren com utilitzar-los.
El problema rau en el fet que aquestes rutines de cura de la pell i l’ús de productes cosmètics poden excedir les necessitats de les nenes, i això els pot provocar problemes dermatològics a llarg termini. L’exposició indiscriminada a ingredients actius com ara el retinol i els alfa hidroxiàcids, comuns en productes antiedat però inadequats per a menors, pot ser perjudicial segons el centre mèdic Idermic. A més, l’ús de productes que contenen disruptors endocrins o que són molt oclusius per a pells propenses a l’acnè pot empitjorar problemes dermatològics existents.
L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que el risc no només està en com els productes afecten la pell de les nenes en creixement, sinó també en el risc de desenvolupar cosmetorèxia, una obsessió per adquirir i utilitzar una varietat de productes cosmètics impulsada per la recerca de la perfecció estètica promoguda a les xarxes socials i altres mitjans, segons Idermic.
Conchita Sisí, directora de la clínica Salud en Mente, assenyala que la sobreexposició de les nenes a les xarxes socials és un desencadenant clau, ja que “el consum desenfrenat d’aquest tipus de contingut les porta a crear ideals de bellesa poc realistes i a seguir rutines de cura de la pell i maquillatge inadequades per a la seva edat”.
La restricció de l’accés de menors a xarxes, al punt de mira
Tot i que l’edat mínima per registrar-se a TikTok és de 13 anys, i a Instagram de 14, és comú veure en aquestes plataformes infants menors de 12 anys liderant la tendència “Sephora Kids”. En molts casos, són els mateixos pares els qui permeten o, fins i tot, encoratgen els seus fills a fer servir aquestes xarxes socials, a través del que es coneix com a sharenting, que es dona quan els pares publiquen activament sobre els seus fills en xarxes socials.
Més enllà de la mercantilització de la infància per part dels mateixos progenitors ―vegeu els casos d’infants influencers de joguines―, una investigació de The Guardian ha demostrat que els menors de 13 anys poden evadir fàcilment els protocols d’accés i crear un compte a TikTok. I, a més, no els el tancaran: el truc és tan senzill com marcar que està essent gestionat pels pares.
Prohibir o regular?
En alguns països europeus, com ara Suècia, ja s’estan implementant restriccions d’edat per comprar cosmètics. L’objectiu és desincentivar el consum entre els infants i controlar-ne l’ús prematur. A més, el Reglament de Serveis Digitals europeu exigeix que les plataformes siguin responsables del benestar mental dels menors. Tot i això, TikTok ha enfrontat problemes amb els reguladors, com ara una multa de 345 milions d’euros imposada per la UE a finals del 2023 per incomplir la llei de protecció de dades de menors.
Pel que fa a l’ús diari de les xarxes socials per part dels menors, sorgeix el debat sobre si s’haurien de prohibir o regular. La psicòloga Conchita Sisí suggereix un enfocament que involucri els pares de manera contínua. Tot i que la prohibició podria semblar l’opció més fàcil per als adults, la solució és orientar l’ús de manera positiva, parant atenció i exercint un control parental curós sobre les xarxes socials.