Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
La recerca científica és el pal de paller del progrés i la millora per a les persones en àmbits com el més irrenunciable de tots que és la salut. I el motor d’aquesta recerca és la motivació, els ulls i el talent de dones i homes dedicats a la investigació, dels quals cal assegurar-ne el relleu.
Dissabte passat, 11 de gener, setze centres de recerca de Catalunya varen rebre uns becaris ben especials. Són estudiants de batxillerat interessats per la ciència, del Barcelonès i d’altres set comarques, seleccionats per a compartir espai de treball i experiència pràctica amb investigadors que duen a terme projectes de recerca en diferents àmbits. Un d’ells, la salut.
L’Hospital Universitari de Bellvitge, l’Institut d’Investigació Biomèdica de Barcelona (IRB), l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) i la Fundació Alícia són alguns dels centres de recerca que acolliran, els dissabtes al matí, des de gener fins al mes de juny, 254 joves de batxillerat, 149 noies i 105 nois. Són els protagonistes de la tretzena edició del programa Bojos per la ciència de la Fundació Catalunya La Pedrera, creat per a impulsar vocacions científiques entre estudiants de batxillerat.
Dins del programa, en l’edició d’aquest any s’ofereixen dotze cursos de disciplines científiques diferents: Biomedicina, Bioquímica, Economia, Energia, Enginyeria, Física, Nutrició, Medi Ambient, Matemàtiques, Química, Salut Global, Supercomputació.
D’aquesta manera, i recordant una mica els beneficis de la formació dual a l’FP, Bojos per la ciència permet als alumnes aprendre de manera pràctica en el context real dels laboratoris de recerca. El primer centre amb el qual això es va experimentar, l’any 2013, va ser l’IRB. Hi va tenir molt a veure el seu fundador i exdirector de l’IRB, el científic i catedràtic, Dr. Joan Guinovart, que va morir encara no fa un mes. L’acompanyament de futurs científics va ser una màxima per a ell. Divendres passat, en la inauguració oficial del programa Bojos per la Ciència, Lluís Farrés, director de Ciència, Educació i Recerca de la Fundació Catalunya La Pedrera el recordava amb aquestes paraules: “El Dr. Guinovart era una persona excepcional, amb una passió inigualable per la ciència i una aposta constant pel talent jove. El seu somni de connectar estudiants amb investigadors en un marc de proximitat i excel·lència es manté viu gràcies al seu llegat, encarnat en aquest programa que va ajudar a impulsar des del 2013.” Des d’aleshores, 3.027 estudiants de batxillerat hi han participat. “Alguns d’ells són avui investigadors que estan fent el seu doctorat”, puntualitza la responsable de divulgació científica de l’IRB, Elena Meléndez.
El seu rol a l’IRB és generar activitats per a poder explicar a la població què es fa a l’IRB. Ho fan a través de xerrades adreçades al públic general, taules rodones, jornades de portes obertes per a ensenyar els laboratoris i iniciatives amb estudiants com Bojos per la biomedicina, el curs específic d’aquest àmbit dins del programa Bojos per la ciència.
Retorn a la societat
“Som un centre públic, com el nostre finançament. Per tant, hem de retornar a la societat allò que ella ens dona amb els seus impostos”, precisa Meléndez. Ho fan amb tractaments resultants de la investigació dels seus equips de recerca, com la recent determinació de cinc factors claus que prediuen la resposta immunitària dels pacients oncològics. De la recerca a l’IRB també n’ha sorgit la identificació de les cèl·lules responsables de la recaiguda del càncer de còlon, el vincle entre la sincronització del ritme circadiari i l’envelliment o la relació entre la manca d’un fragment de proteïna i l’autisme.
Als mateixos laboratoris d’on ha sortit tot aquest potencial de millora de la salut i qualitat de vida de les persones, de gener fins al juny cada dissabte al matí hi haurà vint-i-cinc estudiants de primer de batxillerat -de manera totalment voluntària-. Distribuïts en petits grups de cinc, faran un experiment real dins d’alguns dels projectes de recerca que lideren els equips d’investigació de l’IRB. “Cada dissabte veuen una àrea diferent dels nostres 30 laboratoris”, detalla Elena Meléndez. “Els mateixos investigadors estan presents per explicar la recerca que fan”. Amb ells, els estudiants coneixeran de primera mà com és el dia a dia en un centre de recerca i així guanyar coneixements i experiència pràctica en els reptes científics i les tècniques d’avantguarda.
Incidir en aquesta motivació dels joves amb vocació per la ciència és, no només un camí per assegurar la pedrera de la investigació del futur, sinó també que, tal com precisa Meléndez, “com més interès hi hagi per la recerca científica, més gent lluitarà per canviar el sistema que provoca la pèrdua de talent per les condicions laborals aquí que porten molts investigadors a marxar a fora o trobar el seu camí fora d’un laboratori”.
Joves per la medicina
Com a spin-off del programa Bojos per la ciència, la Fundació Catalunya La Pedrera va crear Joves per la medicina, un altre programa, en aquest cas orientat a estudiants de 1r i 2n de Batxillerat interessats en carreres relacionades amb la salut i la medicina. L’objectiu principal és que els i les estudiants coneguin de ben a prop com es treballa en un hospital des de l’assistència fins a la recerca. Podran fer un tast de com es diagnostiquen i s’aborden diferents malalties, i quina recerca es duu a terme per entendre-les millor i aconseguir tractaments més eficaços per combatre-les.
El programa consta de 18 sessions teòric-pràctiques durant diferents dissabtes, que es duen a terme entre els mesos de novembre i maig. En aquestes sessions, es coneixen els diferents serveis i especialitats dins d’un hospital, a partir de la visita presencial als sis hospitals punters de l’àrea metropolitana de Barcelona. Són l’hospital Clínic, Can Ruti, l’hospital del Mar, Sant Pau, Vall d’Hebron i Bellvitge. Els 150 participants del programa són distribuïts en petits grups que van passant per cada hospital.
Durant les sessions, s’aproparan a les dinàmiques hospitalàries en pediatria, les neurociències, el càncer o les malalties mentals. També coneixeran el funcionament dels diferents òrgans, fent fins i tot una aproximació a la cirurgia.
A l’estiu, alumnes de 4t d’ESO
L’origen d’aquest impuls a l’interès per la ciència dels joves és al programa Joves i Ciència. Creat l’any 2008, s’adreça a alumnes de 4t d’ESO a qui s’ofereix conviure dues setmanes a l’estiu –enguany del 24 de juny al 6 de juliol– al centre MónNaturaPirineus que la Fundació Catalunya La Pedrera té en un paratge enmig de la natura. És a l’indret conegut com les planes de Son, al Pallars Sobirà, on els estudiants treballaran amb equips d’investigadors de primer nivell, en un dels sis projectes de recerca que els proposen. “Al final –explica Lluís Farrés– els participants hauran de redactar un article científic, amb l’assessorament d’un mentor, i l’article haurà de ser validat per un altre investigador”.
Si tenen èxit amb aquest article, passaran a la segona fase que és, el pròxim estiu, anar a fer la mateixa experiència en un centre de recerca nacional. I la tercera fase del programa, que tindrà lloc quan acabin el segon curs de Batxillerat, serà participar en un programa de ciència internacional en un altre país. Tal com explica Farrés, “la Fundació Catalunya La Pedrera té convenis amb programes i centres de recerca a tot el món, però també valorem molt que siguin els mateixos estudiants qui ens proposin centres de recerca on voldrien anar”.
La convocatòria per a presentar candidatures a participar en aquest programa –amb 60 places– aquest estiu a Les Planes de Son, està oberta fins el pròxim 6 de febrer. El programa està pensat per a estudiants amb excel·lents resultats acadèmics, un bon nivell d’anglès i, sobretot, un interès genuí per la recerca científica. L’objectiu és trobar nois i noies amb talent i curiositat per les ciències i que vulguin explorar i desenvolupar el seu potencial.
Dos dels projectes que es treballaran al Pirineu en aquesta edició seran: Descobrint la biodiversitat i l’evolució: des del treball de camp fins a la genètica actual a través de la bioinformàtica i Explorant i aplicant la biologia molecular: des de l’enginyeria genètica fins a les nanomàquines.
Des de fa set anys, també estudiants d’arreu del món venen a posar a prova el seu interès per la ciència treballant en centres de recerca catalans, a través d’un altre programa d’impuls a l’avanç científic de la fundació. És el Barcelona International Youth Science Challenge. Durant dues setmanes, a l’estiu, 150 joves de tot el món desenvoluparan un repte en algun dels quinze centres de recerca catalans participants. Segons explica Lluís Farrés, “un comitè de científics selecciona els estudiants, en funció de l’expedient acadèmic, la carta de motivació, l’informe d’algun professor de ciències del centre on estudien, i una entrevista personal”. En aquest programa, també amb caràcter immersiu i pràctic, l’any passat hi va haver participants de més de trenta nacionalitats.
La Fundació Catalunya La Pedrera és una fundació privada i independent que vol millorar la qualitat de vida de les persones, i ho fa generant oportunitats que transformin positivament la societat. La promoció del talent, la millora educativa i la igualtat d’oportunitats de joves i infants són a la base del seu treball.