El Govern ha aprovat impulsar el desplegament territorial de l’atenció integrada social i sanitària a Catalunya. Per a fer-ho efectiu, s’han triat set unitats territorials per a l’atenció en l’àmbit domiciliari i comunitari a Amposta, el Prat de Llobregat, Barcelona, Manresa, Osona, Garrotxa/Ripollès i el Gironès.
En un context d’envelliment de la població, la necessitat d’unir els sistemes social i sanitari es converteix en una urgència per tal d’arribar a cobrir les necessitats d’atenció de la població. “Actualment, hi ha un milió de persones al nostre país que necessiten una atenció integrada, des de nens i joves amb cronicitat complexa o persones grans amb multipatologia“, explica en roda de premsa el conseller de Salut, Manel Balcells.
El conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, destaca la rellevància de l’acord: “L’atenció integrada social i sanitària és un procés de modernització de l’estat del benestar clau, que posa les polítiques socials i sanitàries al segle XXI i avança cap a una atenció de més qualitat, més amable i més personalitzada que millorarà la vida de les persones amb necessitats complexes, els seus cuidadors i els professionals que les atenen”.
El desplegament arreu del territori està previst que sigui efectiu en mesura de les dinàmiques i necessitats particulars de cada zona. Per aquest motiu, per a establir una primera fase, els set llocs escollits són els que s’han considerat que tenen més maduresa com per a iniciar el protocol i consolidar el seu funcionament.
Atenció integral sociosanitària, una aposta per al benestar dels pacients amb complexitats
L’objectiu de l’atenció integral social i sanitària radica principalment en oferir una atenció més centrada en un sistema de valoració i un pla d’atenció únic. Actualment, el perfil més destacat de pacient que es podrà beneficiar d’aquest pla són persones d’edat avançada i sense suport familiar, és a dir, persones que necessiten ajuda en el seu dia a dia per a activitats quotidianes, o bé que tinguin una patologia crònica. En la línia d’oferir atenció més personalitzada, l’acord estipula que es fomentarà el model de gestió de cas, que implica que cada persona disposi d’interlocutors concrets que seran els que es coordinaran entre ells i els qui organitzaran la resposta entre els diferents dispositius i professionals. Aquests gestors de cas es coordinaran amb els equips d’atenció primària de salut i de serveis socials, així com amb la resta de professionals.
L’acord aprovat dona compliment al protocol signat el 16/01/2023 entre el Departament de Salut, el Departament de Drets Socials, l’Ajuntament de Barcelona, l’Associació Catalana de Municipis, la Federació de Municipis de Catalunya i les Diputacions de Barcelona, Tarragona, Girona i Lleida, per tal d’incorporar el món local al desplegament territorial de l’atenció integrada social i sanitària.
Un acord amb deu anys de cua
En el marc del Pla de Govern 2013-2016, mitjançant l’Acord GOV/120/2013, de 3 de setembre, es va crear el Pla interdepartamental d’interacció dels serveis sanitaris i socials, i posteriorment, es va aprofundir en el model dissenyat i, mitjançant l’Acord GOV/28/2014, de 25 de febrer, es va crear el Pla interdepartamental d’atenció i interacció social i sanitària (PIAISS).
En el Pla de Govern per a la XII legislatura, aprovat el 25 setembre de 2018, s’esmenta la necessitat de desplegar una estratègia única d’atenció integrada social i sanitària a causa de les necessitats sanitàries i socials de la població, especialment per a aquelles persones que són grans o tenen necessitats complexes.
L’actual acord es converteix així en una nova mostra de voluntat per a efectuar quelcom sobre la urgència de la reforma del sistema. Després d’una dècada, l’aplicació i efectivitat del protocol, sembla de nou més a prop.
1 comentari
Anem posant teca a l’olla, pero de tall (metges, infermeres, treballadors socials) poc.