La Conselleria de Sanitat de València ha creat un formulari de registre, a través del portal web www.san.gva.es, per coordinar el personal sanitari que s’ofereix voluntari per a les conseqüències de la DANA. D’aquesta manera, es pretén que l’ajut voluntari es canalitzi de manera ordenada i s’organitzi i coordini amb els professionals del Sistema Valencià de Salut que ja treballen a les zones devastades pel temporal.
A partir de les dades que figurin al formulari de registre que hauran d’omplir els professionals, des de la Conselleria de Sanitat es contactarà amb els voluntaris per dirigir-los als llocs on puguin ser de més útilitat i aconseguir així una actuació organitzada, coordinada i òptima amb la dels professionals i serveis del Sistema Valencià de Salut.
D’altra banda, la Conselleria de Sanitat també es posarà en contacte amb els pacients vulnerables, persones grans, embarassades o persones amb malaltia crònica de les zones afectades per atendre qualsevol necessitat de caràcter sanitari que puguin tenir. En aquest sentit, pel que fa a les embarassades, des de la coordinació de Primària de cada departament de salut, les llevadores ja estan contactant amb les pacients per donar-los indicacions o gestionar possibles incidències. A més, el Servei d’Emergències Sanitàries (SESCV) està coordinant l’assistència a pacients de diàlisi a les zones afectades.
Recomanacions de Salut Pública
Tanmateix, la Direcció General de Salut Pública ha remès als Ajuntaments, mitjançant la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP) i les Diputacions Provincials de València i Castelló, una sèrie de recomanacions a tenir en compte després d’una inundació. Entre elles, que nens, dones embarassades i persones amb problemes respiratoris com asma o amb el sistema immunitari debilitat no participin en les tasques de neteja. També es recomana no ingerir cap aliment que pugui haver estat en contacte directe amb l’aigua de la inundació, excepte llaunes i envasos impermeables, els quals s’hauran de deixar assecar durant com a mínim una hora abans d’obrir-los o desar-los. A més, s’indica la necessitat de seguir sempre les instruccions de conservació de l’etiquetatge.
Punts i mesures extraordinàries d’Atenció Sanitària
En col·laboració amb els ajuntaments dels municipis afectats per un dels pitjors desastres naturals que es recorda en els darrers anys, s’han establert punts extraordinaris d’atenció sanitària i s’ha coordinat la derivació de l’atenció a usuaris de centres tancats a d’altres de pròxims.
A més, la Conselleria ha activat una sèrie de mesures extraordinàries per a garantir l’assistència a la població com ara enviar un avís a través d’SMS per a advertir que es reprogramaran les consultes de les persones que no hagin pogut assistir a les cites d’atenció hospitalària i de centres d’especialitats quan es restableixi l’activitat amb normalitat. Sanitat ha establert també que durant els propers dies, com a mesura de contingència, els pacients afectats que no disposin de documentació podran recollir la medicació prescrita a les oficines de farmàcia amb el número DNI. Aquesta mesura pretén garantir la dispensació de medicaments a la població afectada en cas que hagin perdut la targeta sanitària o alguna documentació identificativa.