Un estudi realitzat entre l’Agència de Salut Pública de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona el novembre passat relacionava els episodis de màxima contaminació amb un major nombre de complicacions sanitàries. A més, s’estimava que fins a 250 morts i 1.500 ingressos hospitalaris es podrien haver evitat l’any passar si Barcelona complís amb els límits de contaminació recomanats per l’Organització Mundial de la Salut.
Un estudi publicat a British Medical Journal (BMJ) fet per la Universitat de Glasgow assegura que totes les persones que van amb bicicleta a la feina redueixen en un 41% el risc de morir en el trajecte. També redueixen un 52% la possibilitat de mort per malaltia cardíaca i un 40% la de mort per càncer. De fet, els tres factors relacionats amb la mobilitat en bicicleta que més incideixen sobre la salut són la pol·lució de l’aire, els accidents i l’exercici físic, amb tot el que aquest comporta).
Les dades que mostra l’article al BMJ s’han extret a partir de la participació de 264.377 persones, de mitjana d’edat de cinquanta-tres anys, amb un seguiment durant cinc anys. Aquestes dades també indiquen que fent ús de la bicicleta es redueix un 46% la possibilitat de desenvolupar malalties del cor i un 45% la de desenvolupar càncer.
L’Ajuntament de Barcelona va presentar un nou informe realitzat junt a l’Agència de Salut Pública de Barcelona sobre l’impacte a curt i llarg termini de la contaminació sobre la salut de les persones.
L’estudi calculava que la superació dels 40 μg/m3 diaris de diòxid de nitrogen (NO2) que recomana l’OMS com a límit ha provocat durant el període 2006-2016 la mort de 90 persones cada any i l’hospitalització de 67 per causa cardiovascular. La superació dels 10 μg/m3 diaris de partícules en suspensió PM2,5 que també indica l’OMS ha provocat 162 morts per causa cardiovascular i 1.386 urgències per malaltia respiratòria. El que suma 250 morts cada any i 1.500 ingressos.
Així, tot i conèixer els beneficis per a la salut que aporta l’ús de la bicicleta, es diu que respirar aire contaminat des de la bicicleta és més perjudicial que respirar-lo des del cotxe. La solució però per reduir la contaminació és, en part, reduir els cotxes. Així ho explica en un article la Universitat Oberta de Catalunya després d’entrevistar Laura Calvet Mir, investigadora de la seva mateixa Universitat i doctora en Ciències Ambientals. Calvet desmenteix que sigui així i reivindica que la solució per a reduir la contaminació requereix necessàriament que hi hagi “més bicis”. Afegeix també que el “simple fet de moure’t, caminar o anar amb bici implica un augment del metabolisme” i recorda que “el sedentarisme és un dels principals problemes de salut pública mundials”.