Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Els Serveis de Salut autonòmics presenten un “índex baix” de transformació digital. És la principal conclusió d’una anàlisi realitzada per la Federació Espanyola d’Empreses de Tecnologia Sanitària (Fenin) amb la col·laboració de la Fundació Cotec per a la innovació. El projecte va ser seleccionat en el marc de la II convocatòria del Programa d’Innovació Oberta (PIA) de Cotec, dins de la categoria de Sector Públic Innovador.
L’anàlisi dels sistemes de salut dels 17 executius regionals es va realitzar abans de l’actual crisi sanitària, COVID-19, per la qual cosa la informació que aquí es reflecteix cal contextualitzar-la. No obstant això, a causa de la pandèmia s’ha potenciat la col·laboració públic-privada per a alleujar els sistemes de salut.
El treball, que s’ha dut a terme amb la participació dels responsables d’IT dels Serveis de Salut de les 17 comunitats autònomes se centra en quatre àmbits: serveis digitals per a pacients i per a professionals, infraestructura IT de salut digital i sistemes analítics. L’objectiu d’aquest primer estudi és conèixer el grau d’implantació de la salut digital a Espanya, i així tenir un punt de vista de la realitat de cada comunitat autònoma i analitzar sistemàticament el conjunt d’indicadors identificats en l’anàlisi d’índex de maduresa digital.
La secretària general de Fenin, Margarita Alfonsel, destaca que, si bé l’índex global obtingut és baix, en alguns serveis el nivell és alt, com és el cas de la gestió de cites, l’accés a la història clínica electrònica per part dels professionals o la prescripció electrònica. “Veiem necessari impulsar plans estratègics de digitalització, que comptin amb partides de finançament específiques, mesurar i avaluar de manera permanent amb l’objectiu de promoure mesures que permetin aconseguir els objectius estratègics”, va assenyalar Alfonsel.
El director general de Cotec, Jorge Barrero, va mostrar per la seva part preocupació per l’alta variabilitat en la maduresa i el grau d’adopció de serveis i tecnologies digitals detectat entre les diferents comunitats autònomes. “Tant els ciutadans com els professionals disposen de serveis digitals en salut diferents en funció d’on resideixen, ni la disponibilitat ni el grau de desenvolupament tecnològic són prou homogenis”, va precisar Barrero. La III convocatòria del PIA de Cotec està dedicada precisament a projectes digitals que redueixin bretxes socials.
Una de les conclusions més destacades de l’estudi és la necessitat de replantejar un model d’incorporació de noves tecnologies als processos assistencials. “Cal deixar de gestionar les TIC com una fi en si mateix i considerar que les eines digitals han d’estar al servei de ciutadans, professionals i gestors. L’experiència de l’usuari ha d’orientar-se a aconseguir humanitzar la tecnologia, permetent als professionals dedicar més temps i de major qualitat en l’atenció al pacient”. Malgrat l’actual desenvolupament de les plataformes de col·laboració i l’adopció de xarxes socials, s’han de fer passos ferms en el desplegament d’aquesta mena d’eines en els Serveis de Salut que permeti una major i millor interacció no presencial entre professionals i pacients. A més, existeix una gran barrera en la transformació digital motivada pel gran nombre d’aplicacions específiques i departamentals, de caràcter monolític i estructurat en sitges d’informació.
Encara que les dades han passat a ser el component fonamental per al desenvolupament de solucions de salut digital, aquests encara resideixen en un alt nombre de bases de dades i plataformes diferents no sempre ben integrades. “La incorporació de solucions analítiques a tots els nivells representa una de les assignatures pendents per als Serveis de Salut i, aprofitant l’enorme potencial de la intel·ligència artificial, millorar i desenvolupar tant sistemes descriptius com predictius i prescriptius. A més, és necessari aprofundir i treballar en la transformació d’un major nombre de serveis digitals, que permetin desenvolupar nous models de prestació de l’assistència sanitària, especialment orientada a la gestió de la cronicitat i l’envelliment actiu i saludable de la població”.