“No vull ser experta en bullying”. Així de contundent es mostra la protagonista del vídeo de la campanya #StopExperts, amb una frase que resumeix a la perfecció el motiu d’aquesta iniciativa de Down Catalunya, federació que engloba a deu entitats que acompanyen i donen suport a les persones amb síndrome de Down i d’altres discapacitats intel·lectuals.
#StopExperts neix de la necessitat de prevenir i combatre l’assetjament escolar a les persones amb síndrome de Down. Segons un estudi del Comité Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI) de 2022, es calcula que vuit de cada deu nens i nenes amb discapacitat intel·lectual han patit o patiran situacions d’assetjament durant la seva etapa escolar. Íngrid de la Rosa, directora de Down Catalunya, destaca que “ja teníem certa evidència que això podia ser així, perquè és un col·lectiu especialment vulnerable pel que fa a situacions de discriminació en general i d’assetjament en particular durant l’etapa escolar”. Arran de la publicació d’aquest estudi, van fer una tasca de parlar i preguntar a tots els joves, i van poder confirmar que, efectivament, “tots, en algun moment o altre, però sobretot en el salt escolar de primària a l’institut, han patit situacions de bullying”. A més –afegeix De la Rosa–, en el cas dels casos d’assetjament a persones amb discapacitat intel·lectual hi ha un altre factor a tenir en compte, i és el fet que hi ha molta infradenúncia, perquè “moltes vegades no ho diuen, o bé perquè no s’atreveixen a denunciar-ho o perquè inicialment potser no se n’adonen que són víctimes de bullying o també perquè es poden presentar –no en tots els casos– algunes dificultats de comunicació i de llenguatge afegides que fan que aquests nens i nenes no tinguin la mateixa habilitat per transmetre què els està passant”.
També l’entrada de les noves tecnologies en el dia a dia dels adolescents és important en aquest aspecte, ja que pot comportar que l’assetjament escolar no acabi a l’escola, que pugui continuar fora del centre, i aquest és un risc afegit en el cas d’una persona amb discapacitat intel·lectual, perquè –segons De la Rosa– tenen més probabilitats de patir-lo.
Autònoms i independents
La campanya #StopExperts ha estat creada per cinc joves amb síndrome de Down que s’han animat a expressar en primera persona l’experiència viscuda. La Laura, la Laia, l’Abel, el Quim i el Martí, que formen part de les diferents entitats que agrupa Down Catalunya –Aura Fundació, Fundació Catalana Síndrome Down, Fundación Cromo Suma, Down Tarragona, Fundació Astrid-21, Associació Família-Amic, Andi Sabadell, Down Lleida, Fundación Reto i BcnDown F21–, s’han encarregat de triar, dissenyar i comunicar els continguts que han cregut més adients per conscienciar sobre l’assetjament escolar. En aquest sentit, la directora de Down Catalunya considera que “es tracta de fomentar l’autonomia, perquè precisament el què nosaltres defensem és que ells han de fer una vida plena en el seu entorn més pròxim, perquè els joves amb discapacitat intel·lectual estan en condicions de decidir”. I, en aquest cas, han decidit que volen ser experts en qualsevol cosa que no sigui el bullying.
Pel que fa a la situació actual del col·lectiu, De la Rosa destaca que, tot i que ens els vint anys de la federació, s’han produït avenços, queden molts reptes per endavant: “encara hi ha molt desconeixement i molts estereotips vers la gent amb discapacitat intel·lectual; hi ha aquesta creença generalitzada que necessiten molt suport, que no poden viure sols, i l’experiència demostra que no és així: fan una vida independent, tots treballen –evidentment necessiten un suport en el procés d’inserció laboral–, però queda molt camí encara per recórrer, sobretot en l’exercici de tots els seus drets”.