“Fragmentar i privatitzar els serveis sanitaris subcontractant una filial de Ferrovial pel rastreig de contactes de #covid19 és una decisió molt greu per ser molt poc eficient, trenca amb l’atenció longitudinal i de proximitat dels serveis existents (atenció primària/salut pública)”. Aquest és un dels missatges que corren per xarxes. Qui l’escriu és la Laia Riera, metgessa de família, membre del grup d’ètica de la CAMFIC, la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària, i també del FoCAP, Fòrum Català de l’Atenció Primària.
Com la seva veu, moltes altres s’han aixecat en contra de l’adjudicació per part de la Generalitat de Catalunya a Ferrovial d’un contracte de 17 milions d’euros destinat a rastrejar els contactes de positius de coronavirus. Serà Ferroser Serveis Auxiliarias, una filial de la constructora Ferrovial, qui gestionarà el dispositiu telefònic de la Generalitat per rastrejar aquests contactes.
Si les veus en contra d’aquesta adjudicació s’han anat reproduïnt és per diversos motius. Un d’ells que el departament de Salut ha decidit externalitzar el servei i adjudicar aquest contracte sense concurs i emparant-se en la normativa de l’estat d’alarma, que permet atorgar contractes a dit i per via urgent. La contractació ha estat realitzada oficialment pel Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) que emmarcada en un nou programa contra la COVID-19, que el Departament va posart en marxa la passada setmana busca un un estudi epidemiològic basat a rastrejar tots els contactes personals que ha tingut una persona que acaba donant positiu en una prova de laboratori.
D’aquesta manera, segons el mandat de Govern, qualsevol persona asimptomàtica que sigui considerat un “contacte estret” d’una altra persona que hagi donat positiu per COVID-19, haurà de ser informada de la seva situació. A partir de llavors, “s’iniciarà el seu seguiment de forma passiva, fent-li les recomanacions oportunes respecte a les precaucions d’higiene respiratòria i rentat de mans i símptomes d’alarma de la malaltia”, explica la resolució, que defineix el servei que prestarà Ferrovial a vàries trucades a cada contacte durant catorze dies.
El nou contracte subscrit per la Generalitat consta d’una part fixa, de 9 milions d’euros en total, i una altra variable, que es calcula en 8,6 milions. La resolució no necessita el període de vigència del contracte, però el programa en què es basa durarà dos anys, prorrogables a un tercer, segons té previst el Govern.
Un altre dels motius que les xarxes mostren és la sensació de menyspreu cap els professionals. Així, l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya publicava el següent:
▶️Les #infermeres d’#AtencióPrimària estem fent el seguiment dels contactes #COVID19 amb qualitat i reconeixement de la població. Entenem que és un greu error donar la gestió d’aquest seguiment a una empresa externa -Ferrovial-. @salutcat @albaverges
— AIFICC (@AIFICC) June 7, 2020
També ho feien des del Col·legi d’Infermeres i Infermers de Barcelona a través d’un seguit de preguntes retòriques dirigides al Departament de Salut:
Algunes preguntes per a @salutcat i @albaverges:
1️⃣ Per què necessitem externalitzar el seguiment de contactes de la #COVID19 a @ferrovial_es?
2️⃣ Quin sentit té que el seguiment de contactes el coordini el @semgencat?
continua el fil ?
— Col·legi d’Infermeres i Infermers de BCN COIB (@COIBarcelona) June 8, 2020
Així, la mateixa presidenta del COIB, Paola Galbany, es pregunta públicament sobre el sentit d’aquesta acció:
La decisió de @salutcat de deixar en mans d’una empresa externa el seguiment dels contactes de la covid-19 és un greu error. La proposta és incongruent amb la voluntat de reforçar la sanitat pública i, a més, és totalment ineficient. @AIFICC @infermerescat @COIBarcelona
— Paola Galbany Estragués (@GalbanyPaola) June 6, 2020
Per la seva banda, el president del Col·legi de Metges de Barcelona. el Doctor Jaume Padrós “exigia” al Departament de Salut que revertís la decisió sobre la contractació i enllaçava la demanda al president de la Societat Catalana de Medicina de Família i Comunitària (CAMFIC), el Doctor Antoni Sisó que retuitejava el missatge i també en publicava un de nou però amb el mateix contingut.
Exigim a @Salut que reverteixi la decisió errònia de fer que una empresa -Ferrovial- faci la gestió dels rastrejadors de la Covid19. Ha de ser l’Atenció Primària. Per lògica, per coherència i per major seguretat clínica.
Dr. Antoni Sisó @camfic
Dr. Jaume Padrós @COMBarcelona— Jaume Padrós ? (@jaumepadros) June 6, 2020
La CAMFIC donava suport al missatge d’aquests dos presidents escrivint:
Els professionals d’#AtencióPrimària coneixem les persones i el seu entorn. La nostra intervenció ha estat clau valorant gravetat i fent seguiment a domicili en patologia #covid
— ?CAMFiC (@CAMFiC) June 5, 2020
Per altra banda, sindicats com Infermeres de Catalunya redactaven una carta dirigida a la consellera de Salut Alba Vergés “davant la indignació per la privatització i la manca de recursos a l’Atenció Primària”. En ella assenyalaven com de greu i perillosa els hi sembla l’actitud que ha estat tenint el Departament de Salut durant tota la pandèmia de la COVID-19. Afegien que “ara ha fet un pas més al demostrar que realment no te intenció de dotar a l’Atenció Primària dels recursos humans i econòmics necessaris que fa anys que es demanen”.