Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
La distribució de l’alumnat a les aules pot multiplicar o dividir per cinc el nombre d’infeccions per coronavirus. Ho demostra un estudi publicat per la universitat canadenca de Waterloo, a Ontàrio (Canadà). La reducció de les ràtios, així com una bona ventilació de les aules o una exigent higiene, ja era una recomanació dels experts per a la tornada a les classes. Aquest treball, però, demostra fins a quin punt és important la disminució de les ràtios, tal i com demanen els sindicats educatius.
Els investigadors han analitzat sis diferents configuracions d’aules a un hipotètic centre d’educació infantil amb 50 infants i educadors, si bé asseguren que “els resultats també són rellevants per a debats sobre la reobertura de les escoles”. Amb un model matemàtic han simulat les “prediccions sobre el risc d’infecció de coronavirus” a una aula amb una ràtio de 15 alumnes per dos docents, a una de vuit per dos i a una de set per tres. A més, en tots els supòsits hi han afegit la variable d’agrupar els germans a la mateixa aula.
Les iniciatives per reduir el contacte entre aules només tenen un “modest benefici per reduir la propagació”; la clau és la distribució i ventilació dins de les classes
Els resultats reflecteixen la importància de reduir el nombre d’infants per aula: “Les simulacions revelen que la ràtio de 7:3 amb els germans junts és la configuració amb menys risc”. A l’altra cara de la moneda, “les aules amb més canalla [15:2] experimenten de tres a cinc casos més de Covid-19”, asseguren els autors de l’estudi. Fins i tot escriuen que “les classes d’aquesta mida [15 alumnes] representen un risc tangible de brots de coronavirus”.
Per això, l’investigador en cap de l’estudi i professor a la Facultat de Matemàtiques de la Universitat de Waterloo, Chris Bauch, alerta: “Els responsables de la mida de les classes de 30 alumnes han de reconfigurar immediatament els seus plans d’obertura de l’escola canviant a models híbrids, com ara part en persona i part en línia”.
Els autors conclouen que “les aules i les llars produeixen taxes d’infecció molt més altes que les zones comunes”. Per aquest fet, les iniciatives per reduir el contacte entre aules com els grups bombolla, les entrades i sortides escalonades, l’ús de diferents entrades o la neteja constant només tenen un “modest benefici per reduir la propagació”, ja que la clau és la distribució dins de les classes i la seva ventilació.
Mantenir les escoles obertes
Els científics canadencs no només han calculat la transmissió de la Covid-19 depenent de la configuració de les aules, sinó que han aprofitat el model matemàtic per calcular els dies que les escoles o llars d’infants haurien de tancar perquè tenen brots.
La lògica relació entre nombre de casos i brots fa que, un cop més, les aules més reduïdes siguin la millor opció. El model calcula que el nombre de dies perduts amb aules tancades “seria entre cinc i vuit vegades superiors amb la ràtio de 15:2 que per a les de 8:2 o 7:3″.
En el pitjor escenari, ràtio de 15:2 i assignació aleatòria sense agrupar germans, les aules estarien tancades entre 145 i 214 dies, segons una millor o més desfavorable situació epidemiològica. Altrament, amb ràtio de 7:3 i germans a les mateixes classes, aquestes només tancarien entre 13 i 16 dies. Les dades, creuen els experts de la universitat canadenca, “aclareixen encara més la necessitat de classes més petites i de l’agrupació entre germans com a mesura preventiva”.
Amb tot, els autors de la recerca avisen que no han tingut en compte variables de risc en funció de determinants socials o de salut, com per exemple la classe social, l’ètnia o el risc veïnal, que “s’està mostrant que fan variar clarament el risc de patir Covid-19”. A més, reconeixen que l’estudi no ha passat encara per la fase de revisió per pars, necessària per a validar qualsevol estudi. Amb tot, han publicat els resultats per “ajudar a aconsellar al Canadà en la lluita contra la Covid-19”.
En el pitjor escenari, ràtio de 15:2 i sense agrupar germans, les aules estarien tancades entre 145 i 214 dies
“Els resultats del model il·lustren que a més estudiants en una classe, més probable és que un d’ells s’infecti, i en conseqüència és més probable que l’aula es tanqui”, abreuja el professor Bauch. Afegeix que “com més alumnes té una classe tancada, a més alumnat afecta la problemàtica”.
L’equip investigador afegeix una raó més perquè els responsables polítics i educatius redueixin les ràtios: “La distància social i la higiene a les aules només és factible amb menys canalla a les aules. És improbable que les aules amb 15 o més infants proporcionin als joves l’espai necessari per distanciar-se físicament”, recorden.
Els sindicats catalans demanen abaixar les ràtios
Els principals col·lectius sindicals de docents a Catalunya van signar fa una setmana un comunicat conjunt per exigir a la Generalitat que redueixi les ràtios d’alumnat per professorat. Aspepc-SPS, CCOO, CGT, Intersindical, UGT, USOC i USTEC demanen reduir les aules a 10 alumnes als cicles d’infantil i 15 a la resta de cursos per tal de “garantir la presencialitat de tot l’alumnat a tots els nivells educatius”.
Si bé aquesta exigència reduiria les ràtios a les aules catalanes, encara queda lluny del punt ideal segons l’estudi, on la ràtio 15:2 era la que pitjor resultats epidemiològics donava i més dies de tancament d’aules suposava. El comunicat unitari també exigeix un “increment de personal docent, d’atenció educativa i de serveis necessari per a aplicar aquestes ràtios de seguretat” alhora que es mantenen “les especialitats i l’atenció a la diversitat”.
Mentre el Departament d’Ensenyament no garanteix aquestes mesures, un seguit de famílies unides com l’Agrupació de Famílies per una Elecció Educativa Segura (AFEES) assegura que no duran els seus infants a les aules quan reobrin les escoles. Consideren que les mesures anunciades per reduir el risc de contagi no són efectives i també es queixen de manca d’informació.
També un col·lectiu de professorat que té patologies prèvies o amb familiars que les pateixen, Docents en Risc, dona suport a la vaga de les famílies, però no poden afegir-s’hi perquè cap sindicat l’ha convocada. Entre les seves demandes hi ha la instal·lació de purificadors i filtres per millorar la ventilació de les classes, l’ajornament de les oposicions o l’exempció de donar classe als docents de més de 55 anys.
El Sindicat d’Estudiants (SdE), per la seva part, sí que ha convocat una vaga general estudiantil pels dies 16, 17 i 18 de setembre, durant la primera setmana de represa de les classes. Demanen un “pla d’inversió massiva per a la contractació de professorat, la reducció de les ràtios i la fi de la bretxa digital” per tal de garantir “una educació pública presencial, de qualitat i amb aules segures”. El Sindicat d’Estudiant dels Països Catalans (SEPC) no s’ha afegit a la convocatòria, si bé comparteix l’exigència d’”aules segures que garantisquen la nostra formació” i va donar suport al comunicat conjunt dels sindicats de professorat.