Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
A l’escola El Carmel hi ha una bústia de les emocions, on els nens i nenes posen, quan els ve de gust, un paperet explicant com se senten. Quan acaba la setmana, tots plegats ho llegeixen i comparteixen les seves emocions. També hi ha un pot de les paraules boniques, on els infants expliquen coses que els agraden dels seus companys. De tant en tant, també, fan funcions de titelles amb les quals representen conflictes que s’han donat a les aules entre infants, intentant explicar què ha passat i com s’hauria de solucionar.
Aquestes són només algunes de les activitats que aquest centre realitza en el marc del programa 1,2,3, emoció!, desenvolupat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) per tal de treballar les competències emocionals amb les criatures d’educació infantil. El projecte va néixer el 2017 i va ser aplicat a 11 escoles públiques i concertades de la ciutat. El curs següent s’hi van sumar 37 centres més. Avui, aquest projecte és present a 57 escoles, arribant a més de 3.200 infants. “Des del punt de vista de la salut pública, l’escola és clau i estratègica per disminuir les desigualtats i promoure hàbits i entorns saludables”, explica Carme Borrell, gerent de l’ASPB.
Tal com afirmen des de l’Agència, els programes de desenvolupament de competències emocionals a l’escola solen estar enfocats a etapes més avançades, com primària o secundària. En aquest cas, però, s’ha volgut començar abans. “Hi ha moltes evidències que constaten que treballar amb infants petits millora els resultats a l’hora de prevenir riscos per la salut mental, conductes violentes, consum de substàncies i millorar l’èxit escolar”, apunta Borrell. El programa 1,2,3, emoció! és una adaptació del programa SEAL (Social and Emotional Aspects of Learning) del departament d’educació del Regne Unit, a causa dels seus resultats positius.
L’adaptació s’ha fet a través d’un procés participatiu entre mestres, persones expertes en salut, ensenyament, així com entitats especialitzades en perspectiva de gènere, multiculturalitat, diversitat funcional i prevenció de l’abús infantil, per tal de crear un programa que contemplés totes les casuístiques i fos flexible per adaptar-se a qualsevol aula. El resultat és una proposta de 48 activitats per realitzar a l’aula, 12 a l’entorn escolar en general i 6 per a fer en família. Aquestes activitats es divideixen en sis blocs didàctics a treballar durant tot el curs: la pertinença, l’autoestima, l’amistat, els reptes i les reaccions davant l’adversitat i la frustració, la percepció de la justícia i l’afrontament del canvi, la pèrdua i la mort.
“Són blocs que van creixent en complexitat, però també són flexibles i s’ajusten a les diferents necessitats”, apunta Montse Bartrolí, psicòloga i cap del servei de prevenció a les drogodependències de l’ASPB. “Estem contentes amb el resultat perquè hem dissenyat el programa de la mà de les mestres d’educació infantil i són elles les que saben de veritat què necessiten i com podem introduir aquestes activitats a les aules”, afegeix. Mitjançant aquestes propostes, des de l’Agència es pretén treballar l’increment de l’autoconsciència i autoestima dels petits i petites, així com donar-los eines per a resoldre conflictes i tolerar el canvi.
Formació a mestres
“Quan treballes amb tu mateix és més fàcil tenir recursos per ajudar als altres. Els dos mons interiors es connecten. Sent conscients de les pròpies emocions, les podem regular millor”, explica la Míriam Morales, mestra de l’escola El Carmel. I és que els i les mestres de les escoles que participen en el programa 1,2,3, emoció! reben una formació de 20 hores que els dóna eines per treballar les pròpies competències. “Treballar les emocions no és senzill, per això és important que, abans d’intentar ajudar algú altre, fem treball personal”, explica Bartrolí.
Aquest programa està tenint resultats molt positius i ha suposat una millora significativa de les competències emocionals, tant del professorat com dels infants, en finalitzar el curs. Pel que fa a les mestres, abans de la formació, el 44% tenia un nivell de competències emocionals alt. Després de la formació, el va assolir el 70%, tal com es mostra als resultats del test d’avaluació Profile of Emocional Competences (PEC). Amb relació als infants, els resultats han estat igualment satisfactoris.
El curs 2018 es va realitzar una avaluació comparant el desenvolupament emocional d’infants d’escoles que participaven del programa 1,2,3, emoció!, amb centres que no hi participaven. El resultat és que tots els infants van millorar les seves competències a final de curs, independentment del barri on estiguessin i de la seva tipologia de centre. Ara bé, aquells infants que estaven dins el programa havien millorat el doble. “Els nens i nenes són més conscients d’allò que senten i hi poden posar paraules”, explica la Míriam Morales.
I és que una de les coses que més valora aquesta mestra és que, després de participar del programa, els infants són capaços de reconèixer les emocions en ells mateixos i en els altres, també. “D’aquesta manera, poden abordar i controlar millor què senten ells i poden ajudar els seus companys i acompanyar-los emocions de manera autònoma, sense que les mestres intervinguin”, afegeix Morales, qui considera que aquest programa ha estat una “gran oportunitat” pel centre i ha millorat el dia a dia i les relacions entre alumnes, mestres, famílies i la resta de la comunitat educativa.