Amb la irrupció de la pandèmia de la Covid-19 i la seva evolució, el sistema sanitari ha estat obligat a adaptar-se de múltiples maneres. Els residents s’han enfrontat a canvis significatius en els horaris de treball i en les seves tasques i també han experimentat importants modificacions en la didàctica i la formació.
Segons un estudi publicat a medRxiv, la pandèmia de Covid-19 ha impactat negativament en la formació dels metges residents. Per dur a terme l’anàlisi, els investigadors van realitzar una enquesta a un total de 84 residents dins de la Nuvance Health, una xarxa d’atenció mèdica dels Estats Units, per avaluar la qualitat i la quantitat de l’educació dels residents durant la crisi sanitària.
La xarxa Nuvance Health és un consorci d’hospitals a la regió de la Hudson Valley de Nova York i la regió de Connecticut, una zona considerada com un dels epicentres de la primera onada de la pandèmia entre març i maig de 2020. A l’enquesta van respondre residents de cinc especialitats diferents: cirurgia general, medicina interna, obstetrícia i ginecologia, patologia i radiologia.
D’acord amb els resultats de l’estudi, el 32% dels residents van expressar la seva preocupació que la pandèmia hagi disminuït la seva preparació per esdevenir adjunt, el 13% va expressar la seva preocupació per completar els requisits de graduació i el 3% va considerar que necessitaria un any més de formació.
Durant la pandèmia de la Covid-19 fins ara, els residents enquestats han percebut que el temps dedicat a la didàctica o a les conferències organitzades ha disminuït i que els metges adjunts han estat menys involucrats a l’educació. S’estima que, de mitjana, van rebre 5,6 hores setmanals menys de treball clínic, 0,02 hores més de temps d’estudi, 1,7 hores menys de didàctica i 1,2 hores menys d’implicació assistencial. A més, la majoria dels residents han considerat que la qualitat de l’educació didàctica va disminuir com a resultat de la pandèmia.
Respecte a les unitats Covid-19, els residents van informar passar entre 29,3 i 39,3 hores setmanals cuidant pacients amb coronavirus, sent els de Medicina Interna els que més hores dedicaven a aquesta patologia amb entre 43,3 i 53,3 hores setmanals.
Segons els investigadors, davant aquests resultats, «és fonamental dedicar atenció als efectes de la pandèmia a les trajectòries professionals dels residents i crear oportunitats innovadores per millorar l’educació durant aquesta època difícil».
«Aquests resultats posen de manifest els impactes variats però significatius de la pandèmia en la formació dels residents. Les diferents especialitats es van veure afectades de diverses maneres i, com abans de la pandèmia, l’educació s’ha d’adaptar a cada especialitat. De cara al futur, els directors de programes i els líders de cada camp han de ser conscients de les necessitats canviants dels residents dins de la seva especialitat», destaquen els experts.