Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El tabac és el producte que més càncer provoca, en concret és el responsable de més de 16 tipus de càncer. Sense el seu consum es podrien reduir fins a un 30% dels casos de càncer. Només el tabac ha estat responsable de més de 63.000 morts l’any passat i és la primera causa de mort evitable a Espanya i al món.
En els darrers anys, els joves han normalitzat el consum de tabac i les noves formes de fumar, que en molts casos associen amb una imatge d’èxit o sofisticació. A la província de Barcelona, segons estimacions de l’Observatori del Càncer de l’Associació, al 2024, fumaven a diari 123.947 joves d’entre 15 i 24 anys, als quals caldria sumar 33.158 d’aquestes edats que es consideren fumadors ocasionals.
L’edat d’inici en el consum de tabac són els 14 anys. De fet, el 80% dels casos de tabaquisme comencen abans dels 18 anys i es perpetuen a causa de la dependència a la nicotina. A més, les dades ens indiquen que a dia d’avui, un de cada dos joves d’entre 14 i 18 anys (54,6%) ja ha provat les cigarretes electròniques. Els menors que consumeixen nous productes de nicotina tenen fins a tres vegades més probabilitats de consumir productes de tabac en el futur, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), cosa que converteix aquests dispositius, en principi considerats inofensius, en una porta d’entrada al tabaquisme. D’aquí l’interès de la indústria perquè els joves s’iniciïn en aquest hàbit perjudicial per a la seva salut.
Per altra banda, s’ha estès la idea que aquestes noves formes de consum no són tan perjudicials o inclús poden servir per aconseguir la deshabituació tabàquica. Però és fals que els nous dispositius ajudin a deixar el tabac; el que fan, en molts casos, és reforçar l’hàbit, i en la població jove són la “porta d’entrada” al consum de tabac. A més, existeixen evidències científiques dels efectes perjudicials d’aquests dispositius sobre la salut.
La indústria del tabac i la nicotina ha sabut trobar les escletxes per colar-se en l’imaginari dels nostres joves i en els fòrums i espais on es troben i es diverteixen. Com ho han fet? A través de màrqueting directe, descomptes atractius, xarxes socials, influencers joves, col·laboracions en esdeveniments d’oci, musicals o esportius, o creadors culturals.
L’any 2023 hi va haver presència d’aquestes marques a 24 festivals, entre ells 4 dels festivals amb més assistència d’Espanya. Lluitar contra el tabac i els seus nous dispositius és lluitar contra el càncer i treballar per la salut.
Per això, des de l’Associació demanem a les administracions públiques que no concedeixin permisos per organitzar concerts o festivals patrocinats pels nous productes de la indústria del tabac. Aquesta petició l’hem volgut fer visible també amb la campanya ‘Real Fest’, un simulacre de festival que té com a objectiu assenyalar el patrocini de la indústria tabaquera en els festivals de música. La campanya utilitza cartells que imiten els codis i l’estètica habitual dels festivals de música, però els seus artistes són les malalties que pot provocar el consum de productes del tabac: “Càncer de pulmó”, “trombosi”, “dany cerebral”, “disfunció erèctil”, “infart agut de miocardi”, “úlceres bucals” o “trombosi venosa profunda”. La iniciativa inclou l’ús d’Instagram com a plataforma de denúncia, on la ciutadania podrà identificar i visibilitzar casos reals de promoció encoberta del tabac.
Treure els vapejadors de l’entorn d’oci dels joves és sinònim de protegir la seva salut. Entre tots podem aconseguir que el 2030 tinguem la primera generació lliure de tabac i ens ajudarà en el camí d’aconseguir-ho.