El 14 d’abril passat una part del contingent laboral de Catalunya tornava a la feina. Els sindicats majoritaris reportaven poques tensions especialment pel que fa a l’exigència de mesures de seguretat. Uns dies més tard aquest diari ha pogut saber que hi ha forats negres en aquesta percepció optimista. El més evident en aquest sentit és el que afecta els treballadors d’ambulàncies de Catalunya. Un sector que, potser, quan el públic surt a aplaudir, no situa entre els herois de la sanitat, i són una peça clau del mecanisme de protecció social.
Un pròleg de la batalla va ser la pugna que es va produir en plena situació d’excepció sanitària quan algunes de les grans empreses del sector van intentar fer Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO), cosa que va tombar el Departament de Treball, prèvia denúncia sindical.
L’11 de març, abans de la declaració d’estat d’alarma, l’agrupació d’ambulàncies de CCOO ja presentava una denúncia a Inspecció de Treball davant l’existència de treballadors malalts, presumptament de Covid-19 a l’empresa Transport Sanitari de Catalunya (TSC) a Girona.
El 14 d’abril, data del retorn a una certa normalitat, l’organisme sindical esmentat presentava també una denúncia d’urgència, també a Inspecció de Treball, contra la direcció de Falck IV, una altra gran concessionària de transport sanitari, per l’incompliment de la llei de prevenció de riscos laborals, «per posar en risc la salut i la seguretat laboral dels seus treballadors sensibles».
Anant uns dies enrere, una altra gran empresa amb concessió pública de transport per al sector sanitari, Ambulàncies Domingo, era també denunciada per incompliments en la normativa sobre desinfecció de vehicles, mancances del mateix tipus en les bases i en relació amb malalts sensibles, i també davant «l’altíssim risc de contagi».
Un responsable sindical explicava que «des que va començar la situació excepcional ha estat una constant la demanda de mesures de protecció er als treballadors i treballadores i usuaris i també de denúncies a Inspecció de les diferents empreses, i per desgràcia la baralla es manté».
Denuncia, resolució
En la brega, més d’un cop el procés es basa en una denúncia dels representants dels treballadors a inspecció i una resolució de l’organisme públic que un o dos dies després obliga l’empresa a fer allò que s’havia demanat abans. Això va passar amb TSC respecte de la petició que es fes càrrec de la neteja de la roba de feina dels treballadors i el subministrament d’Equips de Protecció Individual (EPIS).
Totes aquestes actuacions no han impedit l’alta incidència de la COVID en les plantilles dels treballadors i tècnics d’ambulàncies. L’agrupació de treballadors d’ambulàncies de CCOO ha fet un recull d’aquests danys per empreses concessionàries.
Empresa a empresa
Transport Sanitari de Catalunya SLU ha passat de 15 casos positius de Covid el 321 de març a 34 el 8 d’abril. Els operaris en situació d’aïllament han passat de 0 a 141 en les dates esmentades. Els operaris sensibles amb baixa eren 20 el 8 d’abril i no n’hi havia cap al 31 de març.
L’empresa Falck IV servicios sanitarios, tenia el 31 de març 9 treballadors positius de coronavirus i el 8 d’abril la xifra era de 22. Els operaris aïllats eren a 31 de març 81, entre que el 8 d’abril havien descendit fins a 69. Els operaris sensibles amb baixa eren a 8 d’abril 5.
Ivernon Ambulancias Egara SL tenia el darrer dia de març 2 afectats per coronavirus i el 8 d’abril la xifra era de 8. Els operaris en aïllament eren 14 a 31 de març i 14 a 8 d’abril. Pel que fa a treballadors sensibles amb baixa la incidència ha estat molt creixent en aquesta empresa, passat de 3 a 35.
Ambulancias Domingo SAU tenia 12 treballadors infectats a 31 de març i la mateixa xifra a 8 d’abril, mentre que els operaris en aïllament eren 14 tant el 31 de març com el 8 d’abril.
Finalment el Grup La Pau tenia a 31 de març 5 positius en Covid-19 i el 8 d’abril eren 7. Els operaris en aïllament eren 14 a finals de març i 16 a 8 d’abril. Aquesta cooperativa té també un operari sensible de baixa.