“Ens demanaven 5.000 euros per tenir el nen ingressat una nit, els metges no entenien res”

Una família argentina de turisme a Barcelona va ser amenaçada i forçada a pagar 1.000 euros de dipòsit perquè l'Hospital del Mar atengués d'urgència al seu fill de quatre anys. Després de la insistència dels metges i la intervenció de la Plataforma per una Sanitat Universal a Catalunya, el centre públic va reconèixer l'error i ja ha tornat els diners

Blanca Blay
 
 
 
Walter Anibal Duarte i Johanna Ester Aguiar davant de l'Hospital del Mar, on ha estat ingressat el seu fill © SANDRA LÁZARO

Walter Anibal Duarte i Johanna Ester Aguiar davant de l'Hospital del Mar, on ha estat ingressat el seu fill © SANDRA LÁZARO

“La foto hauria de ser a l’inrevés, a l’altra banda de l’hospital, amb el mar de fons”, fan broma Walter Anibal Duarte i Johanna Ester Aguiar. Aquesta parella d’argentins va arribar divendres passat a Barcelona per fer turisme amb els seus dos fills, Demian Alessio (4) i Vladimir Tomás (10). No obstant això es van passar el cap de setmana a l’Hospital del Mar, on van haver de portar al petit d’urgència per una bronquitis greu aguda, patint per no poder pagar els 5.000 euros que el centre públic els demanava.

Ara respiren alleujats: el petit ja ha estat donat d’alta i l’hospital els ha retornat el dipòsit de 1.000 euros que van pagar després d’admetre un “lamentable error” per una facturació il·legal. Arribar fins aquí ha requerit, amb tot, de la intervenció dels metges i de membres de la Plataforma per una Sanitat Universal a Catalunya (PASUCat).

Al poc d’aterrar en Demian tenia tos i mucositat però a la tarda la cosa va empitjorar, va agafar febre i tenia dificultats per respirar així que els seus pares van decidir fer cas de les recomanacions dels professionals sanitaris que els havien atès a través del telèfon 061 i se’n van anar a l’Hospital del Mar. “Només arribar [a Urgències] vam dir que no tenia targeta sanitària, que estava com a turista, i va sortir un noi del departament d’atenció al pacient internacional que ens va demanar un dipòsit de 500 euros”, explica Walter Anibal.

Tot i que la normativa estatal i autonòmica estableixen que l’atenció urgent està garantida fins a l’alta mèdica i que els menors han de ser tractats com a residents espanyols, l’hospital va demanar directament a la família abonar un dipòsit fins i tot abans d’acceptar veure al nen. Així ho recorden els seus pares, que expliquen que van interlocutar amb una persona del servei d’atenció al departament internacional, gestionat per l’empresa privada International Care Patient Assistance SL.

Carlos Losana, pediatre i membre de la Plataforma per una Atenció Universal a Catalunya (PASUCat), explica que el que va succeir va contra la normativa del Servei Català de la Salut “que estableix que primer s’atén la urgència i després es gestiona el cobrament”. “És una denegació d’assistència, que és una deficiència greu”, conclou.

“Un cop fet el dipòsit va venir una pediatra a dir-nos que havien de portar-lo a urgències pediàtriques però abans de res ens van demanar els diners”, assegura Walter Anibal Duarte. El calvari burocràtic, però, no va acabar aquí.

“La xifra és alta”: 5.000 euros per nit ingressat

L’equip mèdic va considerar que el nen havia de passar almenys aquella nit a l’hospital així que el van ingressar. “A les tres del matí va venir un noi a dir-nos que havíem de pagar més per l’internament, que els 500 del dipòsit no ens arribaven”, recorda Johanna Ester Aguiar. “Ens va dir que la xifra era alta: 5.000 euros per nit d’hospitalització”, explica en Walter Anibal. “El nen estava acabat d’ingressar, amb febre, cridava i ell volia que aconseguíssim plata“, afegeix la mare de Demian. En aquell moment el petit tenia dificultats per respirar i necessitava oxigen.

Davant la pressió exercida per aquesta persona van trucar a l’Argentina per tramitar una assegurança i van dipositar 500 euros més en efectiu a l’hospital, ja que acceptaven “qualsevol quantitat, com si es tractés de regatejar“. Amb tot, des del departament els van avisar que si al nen no li donaven l’alta abans de les onze del matí, haurien de pagar la diferència per arribar als 5.000 euros que els van dir inicialment.

Segons relata la família fins i tot van ser amenaçats de trucar a la policia o ser expulsats del país si no abonaven la quantitat que els demanaven. “És totalment fals que puguin expulsar-los si tenen una autorització d’entrada i no és la primera vegada que aquesta empresa amenaça amb expulsar els pacients del país”, assevera el pediatre Carlos Losana.

La intervenció dels metges

La sort va canviar quan en Walter Anibal i la Johanna Ester van explicar a l’equip que tractava al seu fill que no podien pagar la seva estada. Volien demanar l’alta voluntària perquè no podien pagar-la. “Quan vam parlar amb la pediatra i l’hi vam explicar es va sorprendre i ens va dir que el nen havia de quedar-se a l’hospital, que tenia dificultats per respirar i necessitava l’oxigen. Ningú entenia res”, diu en Walter. Es van preocupar per si el fet de no poder pagar tindria implicacions en el tractament però la pediatra els va dir que no es preocupessin, que el tractarien igual. “Per sort l’ètica dels metges va jugar al nostre favor”, assegura Losana.

“Algú conegut sabia que el que ens estava passant era il·legal i ens va posar en contacte amb la Plataforma per una Atenció Universal a Catalunya (PASUCat) perquè sabia que podien ajudar-nos”, explica Ricardo Turón, amic de la família que resideix a Barcelona i que va pagar el dipòsit inicial que l’hospital els demanava. Així, el dissabte es van acostar al centre públic membres de la PASUCat per intervenir i explicar que estaven vulnerant el que estableix el RDL 16/2012 però també el protocol del Servei Català de la Salut (CatSalut) per a l’atenció urgent. “El protocol d’atenció a urgències estableix que tant menors com embarassades que no tinguin una assegurança han de ser atesos i l’hospital ha d’oferir el formulari de declaració responsable conforme no poden pagar-ho perquè corri a càrrec del CatSalut”, comenta Carlos Losana.

Va ser arran d’aquesta mediació que l’hospital va reconèixer l’error en la facturació indeguda i el formulari va arribar 24 hores més tard. “El mateix dissabte va arribar el cap de guàrdia i ja van parlar amb ell i li van dir que ens tornarien els diners dipositats fins llavors”, explica Ester.

Imatge del cobrament del dipòsit amb el tiquet adjunt de la devolució. / CEDIDA

Des de l’Hospital del Mar reconeixen els fets i asseguren que “es va tractar d’un error”. “Quan vam tenir coneixement d’aquest es va resoldre. Ja s’ha parlat amb el responsable de l’error per aclarir els fets i reforçar la informació”, afegeixen en una resposta a aquest diari per correu. Segons informació facilitada per l’hospital el nombre de pacients sense targeta sanitària i sense recursos atesos des del mes gener fins al maig superen el miler: 1291.

Dilluns al matí en Demian va rebre l’alta mèdica i l’hospital ja ha retornat a la família els diners. “Els metges sempre van estar pendents”, destaca la Johanna Ester. Després de la foto la família al complet s’allunya de l’hospital per començar a gaudir, ara sí, de la ciutat.




  • josepm

    Em fa l’efecte que la notícia real és positiva: la sanitat pública catalana té i aplica de manera ràpida els seus mecanismes per atendre en situació igualitària qualsevol fet urgent que es produeix en qualsevol persona que es troba al nostre territori.
    Sembla com si la notícia fos el contrari, sense valorar-ne l’altíssim grau d’eficiència i solidaritat que cal per evitar situacions que massa sovint patim de turisme sanitari que s’han de discriminar de les qu no ho són.
    O sigui que, molt bé, com sempre, per l’Hospital del Mar (en aquest cas concret) i pel nostre Sistema nacional de Salut.
    I no diguem, gràcies a professionals i plataformes de defensa que sempre són allí on se les necessita.
    Una immensitat de països i habitants dels 7.000 M que poblem la Terra no poden expressar el mateix. Ni de lluny.