L’exposició dels nens a l’òxid de nitrogen i a les partícules de suspensió PM10 o PM2,5, dos contaminants generats sobretot pel trànsit, afecta greument la salut respiratòria infantil. Segons una estudi fet per investigadors de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i la Universitat de Leeds, els nens i adolescents exposats a nivells alts de contaminació atmosfèrica tenen un més risc de desenvolupar asma, que es produeix per la inflamació dels bronquis i provoca dificultats a l’hora de respirar.
S’estima que l’asma afecta 334 milions de persones a tot el món i nombrosos estudis mostren que la prevalença de l’asma infantil ha augmentat significativament des dels anys 50. Segons Soledad Román, de la Fundació Roger Torné, el nombre d’infants amb asma s’ha triplicat en 25 anys. De fet, tal com explicava aquest diari fa uns mesos, l’asma és una de les malalties més freqüents entre els infants: un de cada deu nens a l’estat espanyol pateix aquesta patologia.
Es desconeix en gran mesura el perquè d’aquest augment però cada vegada més estudis apunten als canvis en les exposicions ambientals, incloent-hi la contaminació de l’aire. L’estudi d’ISGlobal i la Universitat de Leeds, publicat a Environment International, és la síntesi més gran i actualitzada de l’evidència científica feta fins ara sobre la relació entre contaminació atmosfèrica provocada pel trànsit rodat i el desenvolupament d’asma infantil. Els autors van revisar més de 4.000 estudis epidemiològics publicats entre el 1999 i el setembre de 2016, i van analitzar les dades de 41 d’aquests estudis epidemiològics (molts d’ells publicats en els darrers dos anys) que complien els criteris d’inclusió per la meta-anàlisi.
Haneen Khreis, investigadora de la Universitat de Leeds i primera autora de la publicació, conclou que “gràcies a l’anàlisi realitzat en aquest estudi, en el qual es combinen dades de múltiples estudis, podem afirmar que existeix una associació entre l’exposició a la contaminació atmosfèrica i el desenvolupament d’asma infantil”. En concret, la revisió inclou l’exposició al diòxid de nitrogen (NO2), al carboni negre i a les partícules en suspensió PM2.5 i PM10 emeses pel trànsit durant la infància i el desenvolupament posterior d’asma. “La nostra anàlisi mostra que els efectes més forts estan associats amb les exposicions al carboni negre, un marcador específic dels tubs d’escapament dels vehicles i un contaminant relacionat amb el dièsel, però es necessiten més recerques per treure conclusions definitives, incloent l’exploració dels contaminants que van més enllà dels tubs d’escapament”.
“La contaminació atmosfèrica té un gran impacte en la salut de la infància” destaca per la seva banda Mark Nieuwenhuijsen, coordinador de l’estudi i director de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut d’ISGlobal. “Ja que s’estima l’any 2015 el 70% de la població mundial viurà en ciutats, l’exposició a la contaminació atmosfèrica és un problema de primer nivell mundial i hem d’actuar ja” afegeix el coordinador.
L’exemple de Barcelona
Actualment, moltes ciutats d’Europa estan dominades pel dièsel i hi ha una necessitat urgent de reduir les seves emissions. A la ciutat de Barcelona, per exemple, la qualitat de l’aire a la ciutat l’any 2015 va empitjorar significativament respecte a l’any anterior – augment de l’òxid de nitrogen NO2 (+11%), les partícules PM10 (+13%) i les partícules més fines (+16%)-. Així ho indicava l’informe La Salut a Barcelona, presentat fa unes setmanes, que apunta que una de les causes principals seria el trànsit rodat.
“Ens preocupa perquè la contaminació pot provocar més morts, més hospitalitzacions i el deteriorament en el desenvolupament cerebral, sobretot en infants”, va avisar en la presentació la comissionada de Salut de l’Ajuntament Gemma Tarafa.
Davant les conclusions de l’informe, l’Ajuntament ha anunciat aquesta mateixa setmana que prohibirà la circulació dels vehicles més contaminants a partir del 2020. Segons les dades municipals, la contaminació provoca 3.500 morts a l’any a l’àrea de Barcelona.