L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha donat a conèixer un informe sobre les morts ocasionades pel consum d’alcohol al món. “Massa persones, les seves famílies i comunitats pateixen les conseqüències de l’ús nociu de l’alcohol, que ocasiona problemes de violència, salut mental i malalties com el càncer i accidents cerebrovasculars”, assenyala Tedros Adhanom Ghebreyesus, director general de l’organització.
Segons les dades aportades pel document, més de tres milions de persones van morir com a resultat de l’ús nociu d’alcohol el 2016, el que representa una de cada 20 morts al món. Més de les tres quartes parts d’aquestes morts van ser d’homes. En general, l’ús d’aquesta substància causa més del 5% de la càrrega mundial de morbiditat.
De totes les morts atribuïbles a l’alcohol, el 28% es van deure a lesions, com les causades per accidents de trànsit, autolesions i violència. Un 21% va procedir de trastorns digestius i el 19% va ser per malalties cardiovasculars. La resta va estar ocasionada per malalties infeccioses, càncers, trastorns mentals i altres problemes de salut.
Malgrat algunes tendències mundials positives des de 2010, “la càrrega global de malalties i lesions causades pel consum nociu d’alcohol és inacceptablement alta, particularment a Europa i les dues Amèrica”, adverteix l’informe.
S’estima que al món 237 milions d’homes i 46 milions de dones pateixen trastorns relacionats amb el consum d’alcohol, amb major prevalença en homes que en dones a Europa (14,8% i 3,5%, respectivament) i a Amèrica (11,5% i 5,1%). Els problemes per consum d’alcohol són més comuns als països d’alts ingressos.
L’informe calcula que 2.300 milions de persones són bevedores habituals. L’alcohol és consumit per més de la meitat de la població a les tres regions estudiades per l’OMS: Amèrica, Europa i el Pacífic occidental.
Europa té el consum per càpita més alt del món, tot i que ha disminuït en més del 10% des de 2010. Les tendències i projeccions actuals apunten a un augment esperat del consum global d’alcohol en els propers deu anys, particularment a Àsia Sud-oriental i Pacífic Occidental i les Amèrica.
Quant alcohol es beu?
El consum diari mig dels bevedors d’alcohol és de 33 grams d’alcohol pur al dia, aproximadament equivalent a dos gots (de 150 ml cadascun) de vi, una ampolla de cervesa (de 750 ml) o dos gots de licor (de 40 ml).
A tot el món, més d’una quarta part (27%) de tots els joves de 15 a 19 anys són bevedors habituals. Les taxes de consum són més altes entre els joves a Europa (44%), seguides per Amèrica (38%) i el Pacífic Occidental (38%). Les enquestes escolars indiquen que en molts països el consum d’alcohol comença abans dels 15 anys amb diferències molt petites entre nens i nenes.
El 45% de l’alcohol es consumeix en forma licors. La cervesa és la segona beguda en termes d’alcohol pur consumit (34%), seguida del vi (12%).
L’informe assenyala també que al món solament s’han produït canvis menors en les preferències de begudes alcohòliques des de 2010. Els més importants van tenir lloc a Europa, on el consum de licors va disminuir en un 3%, mentre que el vi i la cervesa va augmentar.
Com a contrast, el document destaca que més de la meitat de la població mundial (el 57%, o 3.100 milions de persones) de 15 anys i més es va abstenir de beure alcohol en els últims dotze mesos.
Mesurades necessàries
“Els països poden fer molt més del que fan per reduir els costos sanitaris i socials de l’ús nociu de l’alcohol”, subratlla Vladimir Poznyak, coordinador de la unitat de Gestió d’Abús de Substàncies de l’OMS. “Les mesures podrien incloure augmentar els impostos a les begudes alcohòliques, prohibir o restringir la publicitat de productes i limitar la disponibilitat de l’alcohol”.
A més, l’OMS indica que les nacions riques tenen més recursos per introduir aquest tipus de polítiques, “la qual cosa planteja problemes d’equitat en salut al món i posa en relleu la necessitat d’un major suport als països de baixos i mitjos ingressos”.
Gairebé tots els països (95%) tenen impostos sobre el consum d’alcohol, però menys de la meitat d’ells utilitzen altres estratègies de preus, com la prohibició de vendre per sota del cost o descomptes per volum. La majoria tenen algun tipus de restricció en la publicitat de la cervesa, amb prohibicions en televisió i ràdio, però menys comunes per a internet i les xarxes socials.
“Ens agradaria que els governs implementessin solucions creatives per salvar vides, com gravar l’alcohol i restringir la publicitat. Hem de fer més per reduir la demanda i aconseguir l’objectiu establert d’una reducció relativa del 10% en el consum d’alcohol entre 2010 i 2025”, conclou Tedros.