Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El Centre d’Anàlisi i Programes Sanitaris (CAPS) fa seu el document, fruit d’un ampli debat durant mesos, en la prepandèmia, d’un grup de professionals de la salut (metgesses, infermeres, psicòlegs, epidemiòlegs, economistes i gestors) sobre “Propostes de millora del nostre Sistema Públic de Salut“.
Sobre aquestes propostes i el necessari i urgent canvi de paradigma, de valors i prioritats del Sistema Públic de Salut, diem: “La salut és el que importa”, i hi seguirem treballant.
És per això que ens adherim a la Marea Blanca de Catalunya que, enfront del creixent deteriorament de l’Atenció Primària i Comunitària, inicia una nova campanya per la denúncia, defensa i millora urgent d’aquesta. Ens adherim a les mobilitzacions del pròxim 30 de juny en els centres sanitaris i, més concretament, el CAPS ens proposem defensar els següents punts:
Millores urgents en Atenció Primària
Què li demanem al nou govern de Salut de la Generalitat? Quatre mesures de manera urgent per fer front a les demandes de salut de la ciutadania i dels professionals, per fer front al deteriorament de l’Atenció Primària:
1. Obertura dels centres d’atenció primària tancats. Caldrà un llistat i calendari.
2. Calen criteris clars i clínics en les visites no presencials.
Enfront de la situació actual de l’atenció primària, també en el tipus de visita al pacient per part dels professionals, que ha creat fort descontent en la ciutadania, s’han d’establir uns criteris clars i clínicament ètics sobre visita presencial i no presencial (email, telèfon, vídeo conferència, etc). Aquests criteris generals haurien de ser explicats i pactats en un model concret escollit entre el pacient i els seus professionals de referència. Evidentment, la visita presencial ha de comptar amb les mesures de seguretat epidemiològiques necessàries.
S’ha de fer sempre una visita presencial, com a mínim, en aquelles visites que es requereixi l’explicació i exploració del pacient, en situacions d’angoixa, en processos que requereixin explicacions per part del professional i en aquells pacients que els hi és difícil la utilització dels mitjans no presencials. La visita no presencial pot ser un bon instrument en aquells pacients que ho acceptin i que utilitzin els mitjans adients, per visites de seguiment de processos, sobretot crònics, seguiment de medicacions, resultats d’analítiques o proves diagnòstiques normals, preguntes o dubtes ocasionals que no comportin presència, etc.
Tots els criteris han de ser ètics, que assegurin l’accessibilitat (no urgent en 48 hores) i la longitudinalitat dels processos. Això vol dir ser atès per l’equip de primària (metgessa o infermera) de referència de cada pacient, no per professionals diferents del CAP o específics (cronicitat, domicilis, complexitat, etc.). Només els equips específics d’altres especialistes seran demanats si és precís per l’equip de referència (PADES pot ser un exemple).
3. Reforç urgent de personal. Caldrà decidir el tipus de personal, tenir un pla i calendari.
4. Constitució de les Comissions de participació en centres d’atenció primària. Objectiu del Consorci Sanitari de Barcelona (CSB) pendent d’aplicar, que es podria estendre a tot Catalunya. El document de Criteris deia això: L’Òrgan Tècnic d’Atenció Primària (AP) del CSB va acordar al mes d’abril de 2016 la creació d’un grup de treball per concretar uns criteris i unes recomanacions de participació ciutadana i professionals en centres d’AP (La Comissió permanent del CSB ho va aprovar).
Introducció:
Participar és formar part, prendre part d’una tasca o responsabilitat comuna. Són aquelles accions individuals o col·lectives fetes per la ciutadania en les polítiques o activitats públiques.
La participació ciutadana, juntament amb la dels professionals de la salut, és un dret i un instrument imprescindible per millorar la transparència, qualitat, eficiència i governança del sistema de salut. Caldrà voluntat política de l’administració, implicació i empoderament de ciutadans i professionals, així com aprenentatge i formació en aquest procés.
En aquest resum formulem una sèrie de criteris mínims i recomanacions a tenir en compte, per a la participació ciutadana col·lectiva en centres d’atenció primària a la ciutat de Barcelona.
Es configuraria aquesta participació en Comissions de Participació d’Atenció Primària. Serien de creació voluntària, del centre on hi hagi demanda i teixit associatiu actiu, com a ciutadans organitzats en representació col·lectiva. Hi hauria una comissió per ABS o CAP, segons la funcionalitat assistencial de cadascun. Revertiria al Consell de Salut corresponent.
Objectius:
- Coproducció de polítiques de salut.
- Participació en Programes i accions comunitàries.
- Millorar els resultats i la gestió dels centres de salut, incorporant el diàleg amb la ciutadania
Funcions:
- Seguiment de l’avaluació de la gestió del centre.
- Participació en la definició i seguiment del pla de qualitat de centre i dels resultats amb propostes de necessitats i de millora.
- Participació en la definició i seguiment del pla comunitari.
- Participació en la definició i seguiments de projectes i plans d’acció del centre.
- Seguiment de drets i deures.
- Treballar per la corresponsabilitat, qualitat, seguretat i sostenibilitat del centre.
- Participació en la definició i seguiment de la implantació dels objectius de salut al territori (Pla de salut i PAM/PAD).
- Informació i seguiment del Contracte Programa amb el CatSalut.
- Informació, anàlisi i propostes de millora sobre queixes i reclamacions.
Proposta de composició:
- Direcció del Centre.
- Professionals del centre (metgesses, infermeres, administratius, treballadores socials, altres).
- Representant de qualitat i seguretat o del comitè d’ètica del centre.
- Tècnic/ representant del districte municipal.
- Representació ciutadana del territori (associacions de veïns, plataformes de salut), seran candidatures acreditades presentades al Consell de Salut.
- Representants dels pacients experts o d’altres grups de pacients crònics del centre.
- Representants dels grups de famílies cuidadores.
- Representants dels usuaris del centre (a concretar el sistema d’elecció). Es recomana no més de 15 persones.