Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Tots els centres de secundària de Catalunya tindran aquest curs 2023-24 una infermera de referencia dels equips d’atenció primària del barri o municipi per per atendre casos relacionats amb salut física i benestar emocional.
Es tracta de l’ampliació del programa ‘Salut i Escola’ de la Generalitat que l’any passat arribava al 70% dels instituts amb 551 infermeres. Segons les previsions, a partir del 2024 aquesta mesura també s’implantarà de forma progressiva durant tres anys a les escoles de primària.
Així ho han anunciat la consellera d’Educació, Anna Simó, i el conseller de Salut, Manel Balcells, en un acte a l’institut Numància de Santa Coloma de Gramenet (Barcelona).
Prevenció i detecció de problemes de salut
La infermera de referencia serà la persona encarregada de coordinar activitats en l’àmbit de la prevenció i la promoció de la salut durant l’adolescència. Té una dedicació de 2,5 hores setmanals, que pot arribar a les 4 hores en zones de vulnerabilitat
Simó ha destacat que aquesta figura “és determinant per prevenir situacions de risc i detectar problemes de salut que l’atenció primaria no detecta tan fàcilment”, mentre que Balsells ha remarcat que en l’atenció als centres educatius també hi ha psicòlegs, higienistes dentals i nutricionistes.
En la presentació ha participat la infermera Anna Marchal i Torralbo, que ha afirmat que “el vincle de la infermera amb l’escola i l’equip docent és vital per al bon funcionament del programa”.
El desplegament de les infermeres als instituts suposa una inversió de 15 milions d’euros i l’ampliació del servei a les escoles a partir de l’any vinent tindrà un cost de 12 milions.
Consultes sobre benestar i alimentació
‘Salut i Escola’ promou la col·laboració dels centres educatius i els serveis de salut comunitària per millorar la salut dels i les adolescents mitjançant accions de promoció de la salut, de prevenció de situacions de risc i d’atenció precoç per als problemes relacionats amb la salut mental, la salut afectiva i sexual, el consum de drogues, alcohol i tabac.
Des que el programa es va posar en marxa el 2004, ha rebut un total de 223.291 consultes d’estudiants d’ESO i Batxillerat, de les quals un 34% tenen a veure amb benestar emocional, un 15% amb salut alimentaria i un 11% amb sexualitat. Li segueixen les consultes per violències (4%), el consum de substàncies (3%) i altres (22%). En el curs 2022-23 el programa ‘Salut i Escola va rebre més de 18.000 consultes i va coordinar més de 5.000 activitats.
Pel que fa a les activitats d’educació per a la salut, les temàtiques principals són: benestar emocional (30%), hàbits saludables (25%), afectivitat i socialització (15%), presentació del programa (8%), seguretat i riscos (6%) i altres (16%).
Escoles Resilients
D’altra banda, s’ha presentat el projecte Escoles Resilients, que té com a finalitat prevenir problemes de salut mental a través de la resiliència dels adolescents i del seu entorn. Es posa en marxa durant aquest curs en una primera fase i compta com a antecedent amb una prova pilot de l’Hospital Sant Joan de Déu amb alumnes, famílies i docents.
La iniciativa destaca la resiliència com a factor protector en el desenvolupament dels trastorns mentals, que fa referència a un conjunt de recursos psicològics (capacitats i habilitats sòcio-emocionals) que determinen el nivell de resistència o vulnerabilitat personal davant de les dificultats i esdeveniments vitals que generen malestar.
Aquesta primera fase d’Escoles Resilients es preveu desenvolupar -a través dels referents de benestar emocional i comunitari (RBECS) i de l’equip de Benestar per estar bé, d’Educació – en 138 centres educatius d’arreu de Catalunya, on s’oferirà la formació a un total de 500 docents que, al seu torn, realitzaran els tallers de resiliència i habilitats sòcio-emocionals a uns 8.000 o 9.000 alumnes.