Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
L’Hospital Vall d’Hebron i l’escola Thau han construït un hort terapèutic on hi treballaran conjuntament pacients amb lesions medul·lars i dany cerebral adquirit i alumnes de tercer de l’ESO del centre. La iniciativa pretén millorar el benestar emocional dels pacients alhora que potencia el vincle entre el món educatiu i el sanitari.
«Els pacients tenen la necessitat de fer un tipus de rehabilitació fora d’un ambient tan medicalitzat com és un hospital i en contacte amb la natura, i l’hort els ajuda de diferents maneres», explica Sandra Ponce, infermera supervisora d’hospitalització de l’Hospital de Traumatologia, Rehabilitació i Cremats i una de les impulsores de la iniciativa.
Per una banda, segons destaca la infermera, el projecte els ajuda en la seva pròpia rehabilitació, ja que fan exercici, caminen i treballen amb les mans. D’altra banda, l’hort els ajuda a socialitzar, fet que millora la seva autoestima. «Els pacients estan acostumats que els cuidem. Ells encara no se senten preparats per cuidar dels seus fills o néts, i el fet de cuidar de l’hort els empodera i els anima a seguir amb tot el procés de recuperació», expressa.
A més, el contacte amb la natura i el fet de dur a terme una activitat a l’exterior millora el seu estat d’ànim. «Per alguns pacients amb lesions medul·lars, és el primer cop que surten de les quatre parets de l’hospital des del seu ingrés. Tornar a sentir la terra mullada, el sol… surten de la seva rutina i això els ajuda molt», afirma Ponce.
L’hort terapèutic s’incorpora dins un pla integral de Neurorrehabilitació per als pacients amb dany cerebral, del qual forma part la robòtica, la realitat virtual, la fisioteràpia, la teràpia ocupacional, la neuropsicologia i la logopèdia. Pel que fa a l’escola, l’activitat s’emmarca dins del seu projecte ‘Fent Verd’, que propicia el contacte dels seus alumnes amb l’entorn natural més proper i té com a lema «El cor verd d’una escola, un pulmó per a la ciutat».
Des del 2018 ja hi havia un hort terapèutic al costat de l’Hospital de Traumatologia, Rehabilitació i Cremats, com a resultat d’un projecte presentat per Sandra Ponce al concurs ‘Jo Innovo’, una iniciativa de Vall d’Hebron per incentivar la innovació entre els seus professionals, que poden presentar projectes per millorar els serveis i l’atenció dels pacients. La iniciativa de l’hort terapèutic, que va classificar-se com a finalista, va ser proposada pels mateixos pacients, quan se’ls va preguntar quines activitats podien fer per millorar la seva rehabilitació. Amb la pandèmia, però, el projecte va quedar interromput, fins que ara s’ha reactivat amb la col·laboració de l’escola Thau.
En una primera trobada, els alumnes de l’escola Thau van construir diversos elements de jardineria per l’hort terapèutic amb material reutilitzat com palets de fusta: un banc, dues jardineres per plantar-hi heures, un hort urbà adaptat per a pacients amb mobilitat reduïda per espinacs i maduixes, dues cases i una menjadora per a ocells i un hort per a plantes aromàtiques.
Els alumnes van ensenyar als pacients com trasplantar i tenir cura de l’hort i els van explicar quines eren les plantes aromàtiques que podien trobar a l’hort. «La seva espontaneïtat i frescor ajuda molt als pacients i els aporta molta alegria. És molt emocionant veure’ls junts. Els alumnes els fan moltes preguntes, els empenyen les cadires de rodes i entre tots comparteixen vivències i experiències. Això els fa prendre consciència d’altres realitats que potser no coneixien», assenyala Ponce.
Així, periòdicament, els alumnes faran activitats de jardineria a l’hort terapèutic conjuntament amb els pacients de l’Hospital, els quals visitaran l’hort dos cops per setmana. La col·laboració entre Vall d’Hebron i l’escola Thau Barcelona quedarà reforçada per unes xerrades per part dels professionals sanitaris perquè els nois i noies coneguin la realitat dels pacients que han patit lesions medul·lars o que tenen seqüeles neurològiques.
«És una molt bona iniciativa de caràcter educatiu i social, carregada d’optimisme i d’energia positiva, que estableix una vinculació innovadora i il·lusionant entre dues institucions que comparteixen vocació de servei i de millora del present», destaca Agustí Olivares, director de l’escola Thau Barcelona.