Vicky Fumadó, pediatra de l’Hospital Sant Joan de Déu especialitzada en malalties infeccioses, considera primordial incidir en l’educació sanitària a les escoles. «Explicar als infants perquè serveix rentar-se les mans i fer-los entendre perquè és important seguir totes aquestes mesures de seguretat, ajudarà a evitar el contagi». La pediatra valora positivament la poca incidència que ha tingut el coronavirus en les colònies i casals d’estiu, però assenyala que falten molts més estudis i que no està totalment demostrat que els nens siguin menys transmissors que els adults. «L’experiència a les escoles serà un gran termòmetre de la situació», indica.
Com afecta el coronavirus als nens? Tenen la mateixa simptomatologia que els adults?
Els nens s’infecten igual que els adults, això ho podem confirmar amb estudis que hem fet, com la Plataforma Kids Corona de l’Hospital Sant Joan de Déu, però la immensa majoria són asimptomàtics o poc simptomàtics. Tot i això, sí que hem tingut alguns casos de nens a l’Hospital que han passat la malaltia de forma greu, amb una inflamació multisistèmica, però la immensa majoria no tenen una afectació greu.
Els resultats de l’estudi Kids Corona mostren que la canalla que participava en les colònies d’estiu infectava sis vegades menys del que ho feia el global de la població. Sembla que els nens no contagien tant?
D’aquests resultats s’ha de fer una lectura profunda. Sí que és veritat que amb l’estudi que vam fer ens vam trobar que la taxa de transmissió era més baixa que a la resta de la comunitat, però hem de tenir en compte que aquests infants estaven en un ambient molt controlat. Eren grups petits, que estaven fent un seguiment setmanal, i això permetia fer un aïllament ràpid. Probablement és veritat que pot haver-hi menys transmissió entre els nens, però no podem extrapolar-ho del tot. És una primera indicació, però falten encara més estudis.
Podríem dir que són dades esperançadores per les escoles?
Sí, per les escoles sí. Vam fer seguiment a 1.700 nens i monitors i, d’aquests, vam trobar 39 casos de coronavirus, dels quals 30 eren nens. Es va fer seguiment de 253 contactes i només hi havia un 4% de contagiats. Això significa que la taxa de transmissió era de 0,3, quan en aquell moment a la comunitat era de l’1,7%. Això què vol dir? Que en aquest ambient controlat la situació es pot portar amb èxit. Això és una mica el que s’intentarà fer a les escoles, tenir grups estables, que permeten fer molt millor el seguiment i aïllament dels casos. És molt important esforçar-se a mantenir les mesures de seguretat, fent entrades a les escoles de forma esglaonada, fent que no es barregin grups… si tot està fa correctament, l’escola no té per què ser un focus de contagi dels virus. La transmissió que s’ha trobat en els grups d’esplais i colònies és baixa i això mostra que, o bé els nens transmeten menys, o bé que les coses realment es van fer molt bé. Jo crec que el punt clau a les escoles és aquest, que se segueixin les mesures de seguretat en tot moment.
En aquests esplais i casals la gran majoria d’activitats es feien a l’aire lliure.
Sí, per això s’insisteix molt que una de les mesures a seguir a les escoles és també la ventilació de les classes. Però encara no podem afirmar que els nens siguin millors o pitjors transmissors, falten més estudis. El seguiment del curs escolar serà un gran termòmetre del què està passant i per això és important que hi hagi un ambient molt controlat i que totes les activitats que es puguin es facin a l’aire lliure o en espais molt ventilats.
Quines són les mesures primordials a tenir en compte amb l’inici del curs escolar
Primer de tot, tenir grups, si poden ser petits millor però, com a mínim, estables, i no barrejar els nens, de manera que es permeti fer el seguiment i l’aïllament més ràpidament. Rentar-se les mans, la distància física, la ventilació de les aules i l’ús de la mascareta són primordials.
Com veu la situació? És esperable que en les primeres setmanes de curs es detectin molts casos de coronavirus en el context escolar?
Jo crec que és una situació que no és fàcil. Casos en tindrem, això segur. Per això hem de treballar tots molt coordinats i, en aquest sentit, l’atenció primària té un rol molt important.
Per tant, el millor que podem fer per reduir els contagis a les escoles és reduir-los fora de les escoles.
Exacte. Si augmenta la transmissió comunitària, també pot augmentar la transmissió a les escoles, això està relacionat. Hi ha estudis fets a Europa que mostren que en els casos trobats a les escoles, la transmissió no havia sigut a l’escola, sinó que s’havien contagiat a la comunitat. Potser és on es relaxen més les mesures. A les escoles, si es fa tot bé, és difícil que hi hagi transmissió. L’important és una coordinació entre mestres, famílies i atenció primària. Qualsevol nen que tingui un símptoma compatible amb coronavirus, s’haurà de testar.
Què s’espera amb l’inici de la temporada d’hivern i, per tant, de les malalties respiratòries habituals?
Esperem i creiem que probablement la transmissió d’altres malalties respiratòries pot ser menor. Com que es faran mesures per tallar la infecció respiratòria, pot ser que ens trobem que hi hagi menys transmissió d’altres virus respiratoris, i això seria una gran sort. El fet de fer servir la mascareta i mantenir la distància física pot fer que hi hagi menys transmissió de virus respiratoris. És a dir, si tallem la transmissió de les malalties respiratòries, la tallem per totes. De fet, en alguns països on ara ha sigut l’hivern, sembla que hi ha hagut menys transmissió de malalties respiratòries.
Diversos sindicats catalans van signar fa una setmana un comunicat per exigir a la Generalitat que redueixi les ràtios d’alumnat per professorat a 10 alumnes als cicles d’infantil i 15 a la resta de cursos. Que n’opina? Són unes ràtios adequades les que tenim ara?
L’ideal seria que els grups fossin de 10-12 alumnes, però això és inviable si pensem en el nombre d’alumnes, professors i espais. Si es pot, és ideal, però el que és més important és que el grup sigui estable. Moltes vegades, es barrejaven grups per algunes assignatures o activitats i això ara no es podrà fer. Perquè encara que siguin 20 alumnes, si són sempre els mateixos 20 alumnes, pots controlar molt més la situació i aïllar molt més ràpidament els contactes.
Les extraescolars poden generar contactes fora del grup bombolla?
Sí, i això pot ser un problema. Si comencem a barrejar grups serà un problema. Sobretot serà complicat en les activitats que es facin fora de l’escola.
I si els nens juguen al parc junts…
De moment, hem d’intentar que això no es produeixi. Han de jugar entre grups coneguts.
A les escoles potser pot haver-hi un control més estricte per part dels professors, però en el cas dels instituts, com es controlarà als adolescents durant les estones d’esbarjo?
Als instituts, el control és molt més complicat. Es tractarà sobretot d’enfortir una altra peça clau, que és l’educació sanitària. Aquí les escoles i instituts han de jugar aquesta carta i la Generalitat ha de donar suport perquè es pugui fer una bona educació sanitària i conscienciar a tots els estudiants joves. A les escoles i instituts serà molt important explicar perquè es fa tot això i que els infants i els joves ho entenguin. Totes les mesures han d’anar acompanyades d’educació sanitària. De fet, rentar-se les mans, que és una de les mesures que més talla la transmissió, no només per aquesta infecció sinó per les altres infeccions, és una cosa que teníem bastant oblidada. Explicar perquè serveix rentar-se les mans i la quantitat de microorganismes que podem portar a les mans, ajudarà també a evitar transmissions. El principal problema és que la salut pública i l’educació sanitària en el nostre entorn havien passat a una segona línia.
Per altra banda, un aspecte molt important que també havíem perdut de vista a la nostra societat és la consciència de grup. Fins ara fèiem una medicina molt individual i hem de pensar que hem d’estar per nosaltres i pel grup. S’ha de potenciar aquesta carta de la responsabilitat col·lectiva.
Si la situació empitjora molt i arribem als nivells de casos del març i abril, tancar les escoles hauria de ser una opció?
Això dependria una mica si tornem a un estat d’alarma, però no crec que sigui una primera mesura. No hi ha cap evidència que l’escola hagi sigut un focus de brot i de malaltia a la comunitat. A l’escola es pot garantir un ambient molt controlat i, en canvi, hi ha altres espais de la comunitat on això és molt més difícil.