Aquest diumenge, els departaments de Salut i d’Educació han emès un comunicat amb el qual tracten de posar fi a l’embolic dels últims dies causat per les diferents versions que s’han anat donant sobre el que cal fer, a partir d’ara, en el cas de detectar un positiu a l’aula. En síntesi, a educació infantil i primària s’adopta el mateix criteri que a la resta de l’Estat i, per tant, el grup bombolla només s’haurà de confinar quan hi hagi 5 casos o un 20% d’alumnes positius en un període de 7 dies.
Fins ara es confinava tot el grup quan hi havia un positiu, ja que no havia començat encara la vacunació d’infants de 5 a 11 anys. Segons dades de Salut, però, en aquests moments només un 2,6% dels infants d’aquesta franja d’edat ha rebut la pauta completa, si bé la primera dosi del vaccí ja l’han rebut tres de cada 10 infants.
Pel que fa als instituts, només hi ha un canvi en els dies de confinament, ja que han passat de 10 a 7 entre la població general, però se segueix mantenint la norma que amb el primer positiu es confinen els alumnes no vacunats, mentre que els vacunats s’han de fer un test d’antígens i si surt negatiu poden continuar amb la formació presencial.
La mesura dels 5 positius per confinar un grup sorgeix dels acords als quals van arribar el Govern i les comunitats autònomes a la Comissió de Salut que va tenir lloc divendres dia 8. A Catalunya s’adopta a contracor (inicialment les autoritats sanitàries havien indicat que el protocol d’actuació a primària seria com el de secundària) i “per no crear confusió”, segons va dir l’endemà en una entrevista radiofònica el conseller de Salut, Josep Maria Argimon.
Entre la comunitat educativa, la mesura ha aixecat reaccions diverses. L’Affac i el col·lectiu Tornem a les escoles l’han aplaudit, si bé en el primer cas han lamentat que no vagi acompanyada d’altres mesures per facilitar la conciliació familiar quan un infant no pot anar al centre perquè ha de seguir una quarentena.
En canvi, el sindicat Ustec la considera “una inconsciència” perquè les classes es reprendran quan encara no s’ha assolit el pic de la sisena onada de la pandèmia. De fet, Ustec i el Sindicat de Professors de Secundària advocaven per endarrerir la tornada a les aules. Per la seva banda, CCOO ho qualifica de “decisió incomprensible en un moment de màxima incidència de contagis, que no sembla anar a favor del control de la pandèmia i que deixarà a la comunitat educativa indefensa amb el pes de la responsabilitat d’evitar més contagis”, mentre que el sindicat USOC i la plataforma FRE (Families en Revolta Educativa) critiquen que la tornada a l’activitat lectiva es faci sense activar altres mesures com rebaixar ràtios, col·locar aparells de purificació d’aire a les aules, cribratges generalitzats, reforçar els equips de protecció pels docents, etc.
Aplicar ara aquesta mesura, en plena sisena onada i la ràpida expansió de la variant Omicron, és una inconsciència.https://t.co/7PDjYqhGWQ
— USTEC•STEs (IAC) (@USTECSTEs) January 8, 2022
🗣️ “Celebrem que el retorn a l’escola de dilluns es faci de forma presencial, però lamentem les dificultats per conciliar la vida familiar amb la laboral en el cas que algun dels fills s’hagin de confinar”.
📺 Entrevista a @BelenTascon, presidenta de l’aFFaC, via @canalreus. https://t.co/mFvOzUBYid
— aFFaC (@affac_cat) January 7, 2022
▶️ Des de @TornemEscoles celebrem la fi de les quarantenes preventives.
“La pèrdua d’escola suposa un cost molt elevat pels infants. Cal recuperar l’escola amb el màxim de normalitat.”
🗣 @SheilaGonzlez6, portaveu de #Tornemalesescoles ⬇️ pic.twitter.com/8DZEzdkdXx
— Tornem a les escoles (@TornemEscoles) January 7, 2022
L’altra gran incògnita d’aquest segon trimestre és l’impacte que la variant òmicron tindrà en el professorat, i si hi haurà prou substituts per donar resposta a unes primeres setmanes que es preveu que vinguin acompanyades de moltes baixes laborals. En l’última setmana s’ha sobrepassat diversos dies la xifra de 30.000 contagis/dia. I la tendència és encara a l’alça. Sindicats com CCOO han alertat sobre la necessitat de reforçar les borses d’interins davant la previsible necessitat de substituts.
Ahir, els deu serveis territorials del Departament d’Educació van realitzar 1.517 nomenaments, una xifra rècord causada sense dubte per la ràpida propagació de la variant òmicron. Divendres ja n’havia fet 571, per la qual cosa el primer dia del segon trimestre ja hi ha hagut 2.088 docents del sistema públic que han causat baixa del seu lloc de treball, la qual cosa equival al 2,5% dels aproximadament 80.000 docents que treballen en algun centre d’infantil, primària, secundària o FP públic.
De fet, la xifra és, per força, molt més elevada, en primer lloc perquè aquestes baixes només inclouen el sistema públic (aplicant la proporció del 2,5% al professorat de la concertada, surten uns 900 docents més de baixa), i perquè, de fet, el Departament s’ha compromès a cobrir totes les baixes iguals o superiors a 5 dies (fins ara eren 7), per la qual cosa pot haver-hi docents en quarantena als quals no se’ls hagi adjudicat un substitut perquè es reincorporaran al seu centre abans que acabi la setmana. A banda, com se sap, en determinades especialitats hi ha baixes de difícil cobertura. I tampoc aquestes dades reflecteixen l’impacte de la sisena onada entre docents i educadores d’escola bressol, ja que majoritàriament depenen dels municipis (o de la iniciativa privada) i per tant, malauradament, tampoc es coneixen.
El Departament d’Educació també ha informat que, com a mesura excepcional, i per tal de garantir la màxima normalitat en els centres, “durant els propers dies, si és necessari, es poden fer nomenaments excepcionals d’urgència per si hi ha centres amb més de tres baixes inferiors a 5 dies. També per minimitzar les possibles baixes de professorat, hi haurà nomenaments telemàtics cada dia durant aquesta setmana i la propera”. Una altra decisió que s’ha pres és que es faran nomenaments cada dia, i no, com és habitual, dos cops per setmana.