Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Benvolguda consellera,
Li fem arribar unes consideracions arran de l’anunci de la Generalitat de Catalunya vist a TV3 (https://www.youtube.) i del qual reproduïm el diàleg:
Escena: una mare i una filla assegudes a casa seva, totes dues amb bon aspecte físic, sense signes de gravetat.
– Filla: Encara tens febre. Vinga, mare, anem al CAP
– Mare: Espera’t, filla, millor que truquis al 061
– Filla: A qui?
– Mare: Al 061! Parles amb metges i infermeres i et fan una valoració per telèfon i, si cal, t’envien un metge o una ambulància.
– Filla: Ah…
– Narradora: Davant de qualsevol consulta sanitària, dubte sobre medicació, símptomes o tràmits relacionats amb la salut, truca o entra a l’app del 061. Disponible les 24 hores dels 365 dies de l’any.
Entenem que l’anunci és una mostra del pensament del govern i, en concret, de la Conselleria de Salut, cosa que resulta molt preocupant perquè transmet diversos missatges:
1. El primer contacte amb el sistema sanitari és el 061, no l’atenció primària.
2. Davant de símptomes sense afectació de l’estat general cal una consulta urgent.
3. Al 061 hi ha metges i infermeres. Que potser no n’hi ha al CAP?
4. L’únic servei que dona atenció de 24 hores els 365 dies de l’any és el 061.
5. L’expectativa està posada en el metge i en l’ambulància, no en la confiança i la prudència.
Tots aquests missatges van en contra de la capacitat de ponderació dels símptomes per part dels malalts, de l’ús adequat dels serveis, de potenciar la centralitat i el paper de porta d’entrada de l’atenció primària, de l’evidència científica a favor de l’atenció basada en la longitudinalitat, de la destinació correcta dels recursos…. i de les diverses declaracions emeses des del mateix departament de Salut, malgrat les quals veiem com el sistema sanitari català es vertebra cada vegada més en les urgències.
Els anuncis i les campanyes institucionals conformen les expectatives de la societat, a la qual després es critica perquè «va massa a urgències». Així se saturen els serveis. Malauradament, així es gestiona el sistema sanitari: posant recursos en serveis de suport en comptes de fer-ho en els serveis d’atenció primària. I així, després, no troben metges i metgesses per a l’atenció primària.
Per això demanem:
1. La retirada de l’anunci.
2. Exigir explicacions als responsables de l’anunci.
3. Una campanya que promogui l’ús de l’atenció primària i n’expliqui els seus valors.
4. Polítiques reals d’enfortiment de l’atenció primària i la conseqüent redistribució de recursos.
Finalment, ens permetem proposar uns petits canvis però significatius en l’anunci:
– Filla: Fa dies que tens febre. Vinga, mare, truquem al CAP.
– Mare: Sí, allà em coneixen, saben tot el que em passa i sabran ajudar-me.
– Narradora: Davant de qualsevol consulta sanitària, dubte sobre medicació, símptomes o tràmits relacionats amb la salut, truca al teu CAP. Disponible de 8 a 20 hores de dilluns a divendres.
Esperem que atengui les nostres demandes i apreciacions.
Atentament,
Antonia Raya Tena
Presidenta del Fòrum Català d’Atenció Primària