Aquest és un article publicat a eldiario.es Andalusia
El seu nét va denunciar públicament el que estava vivint. Hores d’espera a les urgències d’un hospital de Sevilla per atendre la seva àvia, de 96 anys, deshidratada i procedent d’una residència d’avis de Dos Hermanas on li acabaven de donar l’extremaunció. Així va estar unes quatre hores, segons explica a eldiario.es Andalusia Christian de Sant Roman, que va difondre una publicació que ha corregut com la pólvora a Twitter i que afirma que ho va fer per denunciar la “falta d’organització” al centre sanitari a l’espera que “serveixi per alguna cosa”. “A veure si les xarxes socials no serveixen només per publicar fotos de Cristiano Ronaldo”, apunta.
El seu missatge anava dirigit a Susana Díaz, la presidenta andalusa. ‘Espero que la seva família no hagi de passar per això’, li deia al tuit. De Sant Roman, que es dedica als negocis, assegura “humilment” que “no és manca de recursos sinó de com s’estan fent servir”. La seva àvia, una infermera parisenca de la Creu Roja que va treballar atenent soldats a la Segona Guerra Mundial i que fa uns 15 anys que viu a Andalusia, segons relata, està ara ingressada al veí Hospital El Tomillar, a la carretera entre Dos Hermanas i Alcalá de Guadaíra. “Amb tot el que ha viscut, em trenca el cor veure-la així”, comenta.
Després de ser atesa pel seu metge a la residència dilluns al matí, aquest home va anar amb la seva germana, el seu pare i la seva àvia a l’Hospital Virgen de Valme. Va estar “unes quatre hores” a la sala d’espera a la qual pertany la imatge, envoltada d’una trentena de persones aproximadament. La van veure i la van passar a una zona millor, “al final del passadís a l’esquerra”, ironitza el denunciant dins de la seva “indignació” per la situació viscuda. El pitjor va venir després, diu, quan cap a les 21 hores van demanar una mica de menjar i “no ens van poder donar ni un iogurt”. “Vam haver d’anar a per un potet de nadó i allà mateix l’hi vam donar”, assenyala.
Christian de Sant Roman no només va difondre la imatge a les xarxes socials sinó que va anar a denunciar el cas a la policia. Segons explica, els agents el primer que li van preguntar va ser si la seva àvia havia mort mentre esperava a ser atesa. Davant la resposta negativa, segons diu, li van comentar que no hi havia res a denunciar allà, que posés una queixa davant l’administració competent.
“Espero que Susana Díaz tingui la decència de rebre’m”, assenyala.
“La situació és recurrent”, assenyala a aquest diari Luis González, secretari d’acció sindical de sanitat a CCOO Sevilla. “No és un problema de les urgències del Valme, encara que de vegades es col·lapsin, sinó del tancament continuat de llits d’hospitalització en tots els centres, és una cosa estructural a Sevilla”, indica. “Sevilla necessita més llits, és una cosa que venim reivindicant i que se solucionaria en part amb la reobertura de l’Hospital Militar, abandonat a la seva sort. A l’estiu es tanquen llits. Disminueix la demanda però no es pot afinar tant”, diu el sindicalista.
Per la seva banda, Reyes Zabala, portaveu del sindicat d’infermeria Satse a Sevilla, assenyala en aquest mateix sentit que “no s’han de normalitzar aquest tipus de situacions, tot el contrari, no són admissibles i cal denunciar-les”. En aquest cas, l’hospital “ja està amb el Pla de Vacances i té dues ales tancades”, detallant que “hi ha 64 llits tancats a dia d’avui”. “Els temps d’espera augmenten per no haver-hi disponibilitat de llits”, assenyala Zabala, que demana també “diligència” a l’hora de reobrir llits als centres hospitalaris sevillans si calen, posant l’accent en què “no ens conformem amb el que està passant amb la nostra sanitat pública per la mala gestió que s’està aplicant”.
Els arguments del centre
“Els dilluns són sempre dies complicats en qualsevol hospital”, diuen fonts oficials del centre sanitari de Valme, al·ludint a “un petit repunt” de pacients aquest dilluns respecte a altres dies tot i que “dins del normal”. La veritat és que no és la primera vegada que passa una cosa similar en aquest centre. Pel que fa a la situació concreta d’aquesta senyora de 96 anys confirmen que va ingressar amb “símptomes de deshidratació” i que la pràctica de “diverses proves” pot provocar “demora” a l’hora de ser traslladada a una habitació. “Els ingressos no són immediats”, afegeixen.
“Des de l’Hospital de Valme no podem oferir dades clíniques ni assistencials de pacients per motius de confidencialitat, però la família tindrà la resposta del centre a la reclamació presentada, un cop s’analitzi amb detall el cas clínic i els diferents passos fets per donar resposta a la pacient, que aquest dimarts ha passat a planta després de la seva primera atenció a Urgències, i el seu pas posterior a Observació, i sempre seguint les indicacions del personal mèdic responsable de la seva atenció”, argumenten en una resposta escrita davant la demanda d’informació per part d’aquest diari.
Afirmen també que dilluns “es van atendre un total de 420 pacients, xifra dins de la demanda habitual dels dilluns, dia de la setmana amb més demanda assistencial, tot i que registrant-se un pic puntual en horari de matí”. El centre disposa d’un sistema de triatge seguint el model organitzatiu proposat pel Pla Andalús d’Urgències i Emergències, que permet prioritzar l’atenció als pacients en funció de la gravetat de manera que, tot i que hi hagi un increment del nombre de persones que van a les Urgències, el sistema de triatge identifica i prioritza els pacients més greus per a ser atesos d’una forma precoç, expliquen. “El centre està preparat per atendre un major augment puntual de la demanda a Urgències com el registrat”, afegeixen.
El centre també vol aclarir que, després de ser classificat el pacient, és avaluat en consulta mèdica, on es valora la necessitat de proves complementàries i de cures. Després de rebre els resultats es torna a reavaluar al pacient, les seves necessitats i els resultats de les proves complementàries. Tot això, permet decidir si el pacient pot anar-se’n d’alta o si requereix passar a observació i seguir sent monitoritzat amb tractaments específics. Després de romandre en observació, pot decidir-se la seva alta, un cop estabilitzat, o cursar el seu ingrés hospitalari. Aquest hospital monitoritza constantment l’afluència de pacients a la porta d’Urgències, de manera que pot prendre les mesures necessàries per atendre l’increment de la demanda de forma àgil i prioritzant les necessitats d’assistència dels pacients segons les seves necessitats pels processos clínics que presenten.
Pel que fa als aspectes relacionats amb la confortabilitat i intimitat, “aquest hospital segueix treballant per millorar i minimitzar possibles molèsties que es generen durant l’espera”, indiquen.
El “col·lapse” a l’Hospital de Valme
Fa exactament un mes, l’Hospital de Valme va ser objecte d’una mobilització per denunciar el “col·lapse” en les urgències hospitalàries. En concret, mig centenar de persones van participar al juny a la primera de les mobilitzacions convocades per Marea Blanca a Sevilla per denunciar el col·lapse “crònic” que pateixen els serveis d’urgències dels centres del Servei Andalús de Salut (SAS) a la província, a conseqüència de la manca de personal i les “contínues” retallades econòmiques que està patint la sanitat pública.
Un dels portaveus de Marea Blanca a Sevilla, Sebastián Martín Recio, lamentava l'”empitjorament de la qualitat assistencial” de la sanitat pública, a conseqüència del “tancament d’ales als hospitals i la reducció del nombre de llits”, i assenyala que són els pacients els que “pateixen en les seves carns l’augment de les llistes d’espera i la demora d’atenció a les urgències”. “Els pressupostos que té ara la sanitat andalusa, conseqüència de les retallades dels últims anys, són insuficients”, denunciava.
En la protesta van estar presents representants dels sindicats USO, CCOO i Satse; del col·lectiu d’usuaris de la sanitat pública, amb el seu portaveu Dolors Dávila al capdavant; així com Facua Sevilla i representants polítics com el coordinador provincial d’IU, Manuel Lay, o l’alcalde de Los Palacios i Villafranca (IP-IU), Juan Manuel Valle.
Marea Blanca a Sevilla denuncia que els serveis d’Urgències dels hospitals sevillans estan patint un “progressiu deteriorament” a causa d’un espai “insuficient i, de vegades, poc apropiat” i a l'”altíssima” càrrega de treball que suporta el personal, que, “malgrat el seu encomiable esforç i professionalitat, provoca la saturació del servei i demores inacceptables en l’assistència que es dispensa als usuaris”.
A més, la manca de llits hospitalaris retarda els ingressos a planta, el que obliga els pacients a romandre a les Urgències o a les unitats d’Observació dels hospitals, “que pateixen un col·lapse permanent”. La plataforma subratllava que el problema de saturació de les Urgències es veu, a més, agreujat a l’estiu per la reducció de les plantilles a conseqüència de les vacances.