Aquests dies s’ha constituït al Campus Clínic el Comitè de Direcció per al seguiment de l’Observatori d’Experiència del Pacient. És un recurs pioner a l’Estat que té per objectiu incloure la perspectiva dels pacients i cuidadors en totes les activitats i iniciatives del Campus, siguin qüestions assistencials o projectes de recerca o docència.
Tal com va dir en la primera reunió del comitè el director general de l’Hospital Clínic, el Dr. Josep M. Campistol, “el pacient està al centre de tota la nostra activitat i és la nostra raó de ser. Per aquest motiu, i per fer un Clínic més proper, la seva participació en el procés de presa de decisions a l’hospital és clau”.
La recerca participativa és un dels propòsits de l’observatori, que busca fomentar la formació, la promoció del coneixement, el desenvolupament de treballs d’investigació en els quals hi intervinguin també pacients i cuidadors, així com la realització d’activitats de consultoria i col·laboració amb altres entitats. “És un projecte que està en construcció i que va iniciar el seu recorregut en el marc del pla estratègic de l’hospital. Amb aquesta iniciativa posem de manifest que el valor del que fem el determina qui rep el servei, és a dir els pacients, i això és un canvi molt significatiu”, va dir el director de l’Observatori, el Dr. Joan Escarrabill, que és responsable de l’Observatori d’Experiència del Pacient de l’Hospital Clínic Barcelona.
L’observatori, que es va constituir fa un any, ja està treballant en la promoció de la participació en projectes de recerca i innovació, involucrant els pacients. També en l’experiència de pacient amb els estudiants de Medicina i Infermeria, i en promoure el retorn als pacients de totes les activitats que es realitzen al Campus Clínic en les tres vessants: assistència, recerca i docència.
Col·laboració
L’observatori de pacients del Campus Clínic vol ser un referent en l’avaluació de l’experiència dels mateixos pacients i la difusió i aplicació de bones pràctiques obtingudes a l’hospital, per innovar i millorar la prestació de serveis de salut, de manera oberta i col·laborativa. Es té la intenció de recollir experiències d’èxit d’altres institucions així com d’adquirir, desenvolupar i disseminar metodologies d’avaluació implementades per altres actors rellevants en el camp de l’experiència de pacient. I al mateix temps, aplicar de forma pràctica, metodologies per avaluar l’experiència de pacients de l’hospital.
El Comitè de Direcció de l’Observatori, a part del seu director, el Dr. Joan Escarrabill, el formen el Director General de l’hospital, Dr. Josep M. Campistol, el Director Mèdic, Dr. Antoni Castells, la Directora Infermera, Gemma Martínez. També en són part persones designades per la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB i del Centre d’Atenció Primària Barcelona Esquerra (CAPSBE), pacients i cuidadors experts de l’hospital i professionals de l’hospital de l’àmbit clínic i de suport administratiu.
El referent centenari
L’Hospital Clínic de Barcelona és un hospital públic universitari amb una història centenària. Amb una plantilla de 5.500 professionals, és un dels principals centres d’assistència mèdica d’Espanya i el primer en producció científica. Ofereix, a més d’assistència de qualitat, una investigació biomèdica del màxim nivell competitiu i una gran dedicació docent per formar professionals. Tot això amb l’objectiu d’oferir a la societat una medicina humanitzada d’avantguarda.