El servei de telesuport psicològic que la Fundació Galatea ofereix als professionals de l’àmbit de la salut des de l’inici de l’emergència sanitària originada per la pandèmia de COVID-19 ha atès, en aquests dos mesos, 466 usuaris i ha efectuat 1.448 intervencions (3 intervencions de mitjana per cada usuari). Els professionals de tot l’Estat poden accedir a aquest servei a través del telèfon 900 670 777 tots els dies de la semana, en horari de 9 a 22 hores. Una xarxa de 48 psicòlegs s’encarrega d’atendre les consultes.
L’objectiu és donar resposta a preocupacions i pors dels professionals, que es manifesten sovint amb ansietat, estrès, angoixa i, fins i tot, depressió. Mitjançant aquest servei telemàtic d’àmplia disponibilitat, es pretén proporcionar l’acompanyament que aquests professionals necessiten en uns moments tan complexos. El servei s’ofereix per videoconferencia, amb sessions d’entre 20 i 30 minuts, tenint en compte que es tracta d’intervencions psicològiques gens convencionals, donades les circumstàncies excepcionals.
El servei de telesuport psicològic estarà a disposició dels professionals almenys fins a finals de setembre i compta amb el finançament i l’impuls de la Fundació Bancària La Caixa i amb la col·laboració del Ministeri de Sanitat i dels Consells Generals de Col·legis de Metges, d’Infermeria i de Psicòlegs, així com amb el suport d’Almirall i de la King Baudouin Foundation.
Metges i personal d’infermeria són els professionals que més estan utilitzant el servei i suposen el 34,3% i el 33,3%, respectivament, dels usuaris. El personal auxiliar d’infermeria representa el 12,3% de les consultes; els psicòlegs, el 3,3%; els educadors socials, el 3%; les treballadores socials, el 2,5%, els farmacèutics, l’1% i els odontòlegs, un altre 1% (la resta correspon a d’altres professionals del sector). Les dones en són les principals usuàries i suposen el 85% del total. D’altra banda, la mitjana d’edat del personal que demana ajuda és de 43,5 anys. La franja que acumula més consultes és la de 41 a 50 anys (39%), seguida de la de 31 a 40 anys (22%) i la de menys de 20 (20%).
Des de l’inici de l’emergència sanitària, els professionals de la salut estan fent front a una situació excepcional, que genera una tensió emocional que sobrepassa, de molt, l’habitual. Entre alguns dels factors que han generat o encara generen més estrès en els professionals han indicat que no estan preparats per a la realitat amb què es troben; que en un període molt curt, han canviat els seus paràmetres de referència; que els recursos materials i professionals, així com les possibilitats terapèutiques són limitats o que la presa de decisions complexes és més freqüent.
A més, el risc de contagi, d’aïllament o quarantena (propi i de persones properes); la manca de material de protecció per evitar el contagi; els canvis de rol, d’equips, de lloc de treball; la gran incertesa sobre l’evolució de la situació i les seves conseqüències en tots els àmbits de la societat; la intensa tensió emocional, acompanyada de sentiments d’impotència i malestar; o la gestió complexa de la mort dels pacients.
Intervencions amb equips
A banda del servei de telesuport individual adreçat als professionals, la Fundació Galatea també ha posat a disposició dels equips assistencials un programa d’intervencions dissenyades per a grups, en el qual ja han participat 170 professionals de diversos centres. Amb la pandèmia, molts equips assistencials s’han trencat, s’han hagut de redistribuir professionals en funció de les necessitats, hi ha hagut canvis de funcions, canvis d’espais de treball, noves incorporacions, etc. És per això que la iniciativa de la Fundació Galatea parteix del plantejament que la repercussió de l’emergència i de la crisi actuals no afecta tan sols de manera individual els professionals, sinó que hi ha també una afectació col·lectiva, enmig d’un escenari d’incertesa, que fa necessari un treball grupal de recomposició.