La suma d’esforços dels sindicats i dels moviments socials i d’usuaris per millorar l’atenció en l’àmbit de la salut ha estat un dels grans acords de Roser Casamitjana, representant de la Marea Blanca Sant Cugat, i de Mireia Moret, metgessa de família i delegada de la CGT atenció primària Barcelona, a la taula rodona del Diari de la Sanitat i elCugatenc. Totes dues consideren que la millor forma d’interpel·lar les administracions competents és unir esforços ja que moltes de les peticions van de la mà. Pots veure la taula rodona completa al final d’aquest article.
Precisament l’administració competent ha rebutjat la invitació per participar a la taula rodona. elCugatenc ha convidat Mútua Terrassa com a empresa gestora del servei sanitari públic a Sant Cugat, el Servei Català de la Salut (CatSalut) com a titular del servei i l’Ajuntament com a administració més propera que ha rebut moltes de les crítiques en aquest àmbit. Cap d’elles ha acceptat la invitació: Mútua perquè se sent representada pel CatSalut, el CatSalut perquè ja donava la seva opinió amb el compromís de concedir una entrevista a elCugatenc i l’Ajuntament perquè no és l’administració competent en assistència sanitària.
Moret i Casamitjana han reconegut les dificultats per tenir una interlocució real amb el CatSalut. La metgessa considera que les vies legals obligatòries per a la negociació amb els sindicats no són fructíferes perquè, considera, no hi ha una escolta real. A més denuncia que molts treballadors tenen por de parlar i, si ho fan, s’han d’exposar a títol individual o com a representants sindicals, mai amb identificatius del CatSalut. L’activista ha assegurat que el contacte amb Mútua Terrassa és impossible, amb el CatSalut esporàdic i sense escolta i amb l’Ajuntament més continuat però a l’espera de concretar afers com si es crea una taula local de sanitat.
Totes dues es mostren favorables a revisar els convenis amb mútues i amb consorcis publicoprivats amb l’objectiu d’aconseguir una gestió directa, apartant així les empreses que, diuen, només pretenen fer negoci. També posen en dubte que el Parlament faci un seguiment real de les concessions. Casamitjana ha reconegut que una gestió directa no és garantia d’estalviar-se corrupteles però resoldria algunes de les mancances del sistema sanitari, com el control del servei a nivell econòmic i sanitari o el marge de benefici que s’emporten les empreses.
“Guanyen diners perquè els paguen més que el que gasten mitjançant l’externalització de serveis i l’abaratiment de plantilles”, ha denunciat Moret, que ha recordat que el personal sanitari s’ha mobilitzat per millorar algunes de les mancances també denunciades pels usuaris però que mai s’ha trobat una solució, “vam fer una vaga durant la pandèmia i ens van criticar molt però els treballadors no podem canviar els protocols”. La sindicalista també ha posat sobre la taula la dificultat de treballar i militar al mateix lloc.
Pel que fa a l’assistència, les dues ponents consideren que haver prioritzar la mirada hospitalària en el marc de la pandèmia ha estat un error que ara s’evidencia amb la diagnosi de patologies que s’haurien d’haver detectat mesos enrere. Demanen reforçar l’atenció primària, amb Marea Blanca demanant destinar-hi un 25% del pressupost sanitari –ara està en un 17%– i un increment de la ràtio per habitant, un increment de despesa que defensen que ha d’anar a parar a l’equip d’atenció primària pur i no a noves especialitats. Des de la CGT consideren que el canvi és difícil perquè la prevenció no permet fer negoci mentre l’atenció de la malaltia sí i, per tant, considera la seva representant, mentre no es canviï el model l’atenció primària seguirà sofrint un infrafinançament.
Per transformar aquesta atenció, les dues ponents defensen que el Parlament de Catalunya i el CatSalut han d’escoltar els professionals i aplicar alguns canvis que no tenen un cost econòmic, com ara el funcionament de les derivacions i la reducció de la burocràcia. A la taula rodona també s’ha fet esment de l’atenció telefònica, que Casamitjana i Moret consideren que es pot mantenir en alguns casos sempre que hi hagi el consentiment del pacient.